Hopp til innhald

SAK801 Levende sakprosa

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Gjennom studiet av levende sakprosa lærer du praktiske tilnærminger til det å skrive om fag til et allment publikum. Med levende sakprosa menes en sakprosa som engasjerer leseren ved sine tekstlige kvaliteter. Den levende sakprosaen innebefatter mange ulike teksttyper, fra fortellende fagbøker til kortere faglige essays og kronikker. Den være skrevet for voksne så vel som for barn. I løpet av kurset blir du kjent med alle disse tekstformene.

Kurset er samlingsbasert. I løpet av semesteret gjennomføres tre samlinger fysisk ved Campus Bergen. Samlingene er en kombinasjon av forelesninger og praktisk arbeid med studentenes tekster.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om sakprosaiske sjangere som essay, artikkel og kronikk
  • har kunnskap om den historiske utviklingen til det sakprosaiske feltet
  • har kunnskap om hvordan det sakprosaiske feltet i Norge ser ut
  • har kunnskap om ulike publiseringskanaler

Ferdigheter

Studenten

  • kan gi konstruktive tilbakemeldinger på ideer og utkast til sakprosaiske tekster
  • kan diskutere svakheter og styrker i en sakprosaisk tekst
  • kan skrive en sakprosaisk tekst
  • kan planlegge og organisere et sakprosaisk prosjekt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommentere og utvikle en tekst som er i prosess
  • kan orientere seg i det sakprosaiske feltet i Norge

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Det er en fordel at søkerne har gode kunnskaper på sitt fagområde.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, seminar og skriftlig arbeid.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Studentene må delta på to samlinger der de presenterer et sakprosaprosjekt under utvikling.

De obligatoriske læringsaktivitetene må være gjennomført til fastsatte frister og være godkjent før en kan gå opp til eksamen.

Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktiviteter får tilbud om å rette opp feil og mangler (én gang) eller gjennomføre alternativ læringsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister, men senest tre uker før eksamensperioden begynner.

Vurderingsform

Hjemmeeksamen, 3 dager.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler