Hopp til innhald

BLU-LSU Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Det overordnede målet med kunnskapsområdet er å styrke studenten sine kunnskaper om barnehagen som organisasjon, og kunnskaper, ferdigheter og kompetanse innen viktige sider ved ledelses- samarbeids- og utviklingsoppgavene i barnehagen.

Innholdet i området bygger på den innsikt, erfaring og kompetanse studenten har tilegnet seg på disse områdene i de to første årene av studiet.

 

Innholdet i kunnskapsområdet ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid er satt sammen av fagstoff fra fagene pedagogikk og samfunnsfag. Undervisningen er organisert i følgende bolker:

  • pedagogisk ledelse, personalledelse og kommunikasjon
  • barnehagen som lærende organisasjon
  • forskings- endrings og utviklingsarbeid i barnehagen
  • formelle og uformelle trekk ved barnehagen som organisasjon
  • organisasjonsatferd og beslutningsprosesser
  • samarbeid i barnehagen og samarbeid med heimen og med eksterne instanser

 

Gjennomgående tema for alle kunnskapsområder i studiet er:

  • pedagogisk ledelse
  • mangfold og likeverd
  • de yngste barna
  • barns medvirkning
  • didaktikk

 

Praksis i kunnskapsområdet

15 dager høst

Innhold og oppgaver i praksis skal være i tråd med læringsutbyttet i kunnskapsområdet.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Kandidaten:

  • har kunnskap om organisasjon og ledelse
  • har kunnskap om lover, styringsdokumenter og internasjonale konvensjoner  med relevans for barnehagen
  • har kunnskap om relevant forskning, metoder og verktøy som grunnlag for ledelses- og utviklingsarbeid
  • har kunnskap om profesjonsetikk og maktforhold innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
  • har kunnskap om hvordan egen ledelse påvirker samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte, kolleger og eksterne instanser

 

Ferdigheter:

Kandidaten:

  • kan analysere og bruke lovverk, styringsdokumenter og profesjonsetiske retningslinjer som grunnlag for begrunnelser og beslutninger innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
  • kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere et avgrenset utviklingsarbeid i barnehagen selvstendig og i samarbeid med andre
  • kan motivere, veilede og kritisk reflektere over utviklings- og læringsprosesser i barnehagen
  • kan samarbeide med foresatte og eksterne instanser til barns beste

Generell kompetanse:

Kandidaten:

  • har innsikt i og kan anvende forskningsbasert kunnskap og profesjonsetikk i utvikling av egen lederrolle
  • kan lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagen som lærende organisasjon 
  • kan vurdere hvordan strukturelle og kulturelle forhold i og utenfor organisasjonen legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid
  • har relasjonell kompetanse i ledelses- og samarbeidsprosesser med barn, foresatte, kolleger og eksterne instanser

Krav til forkunnskaper

Bestått praksis fra de to første studieårene og alle emner fra 1. studieår.

Anbefalte forkunnskaper

1. og 2. studieår

Undervisnings- og læringsformer

I arbeidet med stoffet i kunnskapsområdet må studentene delta aktivt i ulike undervisnings og læringsaktiviteter. Arbeidsmåtene vil variere fra forelesninger, arbeid i seminarer og i mindre grupper, praktiske prosjekter, veiledning og individuelt arbeid med ulike oppgaver. I tillegg blir det forventet selvstudium av utvalgte deler av pensum.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • 80% deltakelse i undervisning (teoretisk og praktisk)
  • Forberedelse til praksis (gjelder eksamensdel praksis)
  • Skriftlige og muntlige oppgaver/framføringer

 

Alle arbeidskrav blir nærmere presisert i semesterplanen

Vurderingsform

Del 1: Barnehagepraksis - 15 dager (0/100): bestått / ikke bestått

Del 2: Hjemmeeksamen - 3 dager (100/100): gradert karakter (A-E, og F er stryk) 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt

Mer om hjelpemidler