FLKI8102 Profesjonsrettet veilederutdanning for praksislærere i barnehage og/eller skole, emne 2
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Studiet Profesjonsrettet veilederutdanning for praksislærere i barnehage og/eller skole har som overordnet mål å legge til rette for at studentene utvikler solid kunnskap og innsikt i rollen som praksislærer.
Studiet tar utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap om praksisveiledning av lærerstudenter der sentrale praktiske og teoretiske aspekter blir vektlagt.
Det forutsettes at studentene aktivt er involvert i veiledning av praksisstudenter. Veilederpraksis vil være sentralt i samarbeid, diskusjoner og obligatoriske oppgaver i studiet.
- Endring og utfordringer knyttet til rolle som praksislærer i fremtidens barnehage/skole og masterutdanning
- Kommunikasjon, relasjon og samspill
- Fag og didaktikk i praksisopplæringen
- Etiske dilemma og maktforhold
- Lærende organisasjoner og utvikling av profesjonelle læringsfellesskap
- Forskning knyttet til veiledning i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har inngående kunnskap om læring og lærerarbeid i undervisning og veiledning
- har avansert kunnskap om læreryrket som profesjon og praksislærers rolle som lærerutdannere
- har grundig kunnskap om praksisorientert forskning og utvikling i læreryrket
- ha inngående kunnskap om veilednings- og innovasjonsprosesser på systemnivå
- ha kunnskap om teknologi, forskning og innovasjonsprosesser innen veiledning av praksisstudenter
- har inngående kunnskap om etiske perspektiver i veiledning, læreryrket og i praksisopplæringen
Ferdigheter
Studenten
- kan tilrettelegge og vise forståelse for praksisveiledning, med grunnlag i lokale og nasjonale planer og retningslinjer
- kan legge til rette for prosesser som utvikler og styrker egen og andres praksis i yrket
- kan forstå praksislærers ansvar og rolle i praksisopplæringen på ulike nivå
Generell kompetanse
Studenten
- kandidaten kan identifisere og reflektere over etiske utfordringer og dilemmaer i rollen som praksislærer og lærer
- kan analysere og kritisk vurdere veiledningens betydning for å styrke egen og andres profesjonelle utvikling
- kan kritisk reflektere over veiledning som bidrar til innovasjon av barnehagens/ skolens virksomhet
Krav til forkunnskaper
- Profesjonsrettet veilederutdanning for praksislærere i barnehage og/eller skole, emne 1, 15 sp., eller:
- Videreutdanning i veiledning rettet mot praksislærere i barnehage og/eller skole, tatt ved HSH, HiSF eller HiB, med oppstart høsten 2010 eller senere.
- For at annen veilederutdanning skal kunne vurderes enkeltvis, må den være rettet mot veiledning av studenter i barnehage og/eller skole.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er et nett- og samlingsbasert deltidsstudium.
Studiet er organisert som delemner der undervisningen består av nettbaserte læringsaktiviteter, samlinger, veiledningsøvelser og arbeid i grupper.
I tillegg kommer nettbasert aktivitet organisert på tvers av barnehager/ skoler, individuelt arbeid, nettmøter og selvstudier. Emnet krever aktiv deltagelse gjennom alle arbeidsformene.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Obligatorisk deltagelse gjennom alle læringsaktivitetene i studiet.
- Det er tre arbeidskrav i studiet. Arbeidskrav 1: Feltarbeid/ Innovasjon på egen arbeidsplass: Planlegge, gjennomføre, analysere/vurdere en avgrenset veiledningprosess på arbeidsplassen / institusjonen. Bruk både digitale og analoge verktøy. Arbeidskrav 2: Med utgangspunkt i arbeidskrav 1 skal der utarbeides en fagtekst med omfang 4000 ord +/- 10 % Arbeidskrav 3: Diskutere, reflektere og analysere videologger i studiegrupper
Arbeidskravene blir vurdert med godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskravene må være godkjent for oppmelding til eksamen.
Vurderingsform
Individuelt prosjekt basert på arbeidskravene i studiet (60%), avsluttende muntlig gruppeeksamen med basis i videopptak/ videologg av praksisveiledning (40%).
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler