Hopp til innhald

MGBPP501 Profesjonsrettet pedagogikk 2, emne 1 - Metode og vitenskapsteori i profesjonsrettet pedagogikk

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhold og oppbygning

Emnet profesjonsrettet pedagogikk (emne 3) utforsker og analyserer hvordan lærere kan bruke kvalitative og kvantitative prinsipper for forskning for å skape gode undervisningsopplevelser og god læring. Emnet utvikler læreres pedagogiske profesjonskunnskaps på bakgrunn av et vitenskapelig kunnskapsgrunnlag.

Gjennom kritisk, empirisk vitenskapsmetodologi har emnet til hensikt å vise hvordan man kan forske på pedagogiske handlinger for å forstå hva som støtter eller hindrer god undervisningspraksis.  Gjennom emnet undersøkes hva det vil si at en teori er deskriptiv, analytisk og forklarende, sammenlignet med teori som er normativ.

Gjennom introduksjon til vitenskapsteori og forskningsmetode, legger emnet grunnen for den vitenskapelige forankringa av studentene sitt eget masterprosjekt, og for at en senere kan utvikle god undervisning gjennom forskningsstøtte. Studentene gjøres kjent med praksisrelevante vitenskapstradisjoner, og hvilken følger dette får for eget forsknings- og utviklingsarbeid. I tillegg til å studere sentrale vitskapsteoretiske og metodologiske problemstillinger, orienter studentene seg i forskning som har relevans for eget masterprosjekt.

Sentrale problemstillinger i emnet, er hvordan kan man forske på planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisningsmodeller. Betingelser for å være en god lærer, elevers opplevelse av undervisning og forestillinger om god undervisning for å avdekke barrierer for god pedagogisk praksis. Hvordan utdanningspolitikk støtter/ hindrer lærerarbeid, pedagogisk bruk av improvisasjon og om hvordan lærere kan håndtere pedagogiske dilemma på en god måte.

Fagets innhold gjenspeiles gjennom introduksjon i:

  • Praksisorientert og skolerelevante forskningsdesign
  • Kvalitative og kvantitative metoder relevant for forskning i skolen og i læreryrket
  • Operasjonalisering av forskningsdesign, problemstillinger og kvalitetskriterier for forskningsarbeider
  • Etiske problemstillinger innenfor pedagogisk forskning
  • Akademiske teksttradisjoner og tekstformer

Læringsutbytte

Ved fullført studium skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten skal ha kunnskap og forståelse når det gjelder:

  • sentrale vitenskapsteoretiske tema og tradisjoner i pedagogisk forskning
  • praksisrelevante kvantitative og kvalitative forskningsmetoder
  • etiske problemstillinger innenfor pedagogisk forskning
  • argumentasjon og retorikk og ulike sjangre og typer akademisk tekst
  • sentrale pedagogiske problemstillinger, forskningstradisjoner og skrivekonvensjoner

Ferdigheter

Studenten kan anvende kunnskap med hensyn til

  • grunnleggende vitenskapstradisjoner og diskusjon av relevante retninger innenfor disse
  • valg av vitenskapstradisjon og metodeformulering og vurdering av konsekvenser for gjennomføring av forskningsarbeid
  • lesing og vurdering av vitenskapelig litteratur (knyttet til forskningsfeltet)

Generell kompetanse

Studenten kan anvende kunnskap og ferdigheter i forhold til

  • å søke og å velge ut relevant forskningslitteratur knyttet til eget forskningstema
  • å redegjøre ulike typer forskningsdesign med relevans for arbeidet med masteroppgaven
  • å formulere egne forskningsspørsmål og problemstillinger, og skrive en egen forskingsbasert tekst

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Prof ped emne 1 / 2, syklus 1 

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen gjennomføres ved forelesninger og kollokviegrupper. Studenter presenterer egenprodusert tekst i forhold til emnet. 

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Et skriftlig og et muntlig arbeidskrav.
  • Prosjektskisse for masteroppgave.

Arbeidskravene må være fullført innen fastsatte frister og godkjent før en kan gå opp til eksamen. 

Vurderingsform

Mappevurdering med relevans for masteroppgave.  Studenten videreutvikler 3 selvvalgte tekster fra arbeidskravene. 6000 ord +/- 10%.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler