Hopp til innhald

YFL807 E-helse for HO og EL

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhald og oppbygging

E-helse inkluderer teknologier som kan bedre folkehelse og livsmestring gjennom å styrke personers muligheter til å leve et mest mulig selvstendig liv i eget hjem eller alternativt på institusjon. Bruk av teknologi i helse og omsorgstjenester er et nasjonalt satsingsområde, og er et område der både helsepersonell og teknisk personale treng mer kompetanse. Studiet inkluderer elektrofag (EL) og helse- og oppvekstfag (HO) og det legges stor vekt på samhandling mellom disse. Helsepersonell må kunne vurdere og ta stilling til alternative teknologiske løsninger knytt opp mot den enkelte brukar sine behov. Dei må videre kunne kommunisere dette til aktuelt teknisk personell. Teknisk personell må på si side kjenne til hvordan bruk av teknologi set krav til fysisk og kognitiv funksjon hos brukar. Emnet har som mål å tilrettelegge for at studentene skal utvikle kunnskap innen e-helse med særlig fokus på kartlegging og tilpasninger av sensorteknologi med tilhørende regler for teknisk respons. Emnet skal videre stimulere til fagkritiske holdninger i samanheng med utvikling og bruk av teknologiske løsninger i helse- og omsorgstjenesten. Studentene skal tilegne seg basiskunnskaper innen e-helse som kan danne grunnlag for senere utvidelser av kunnskaper og ferdigheter.

Emnet skal styrke yrkesfaglærere i utdanningsprogramma Helse og oppvekstfag (HO) og Elektro (EL) sin kompetanse innen bruk, muligheter og konsekvenser av teknologi i helse og omsorgstjenesten.

Innhold:

  • Innføring i fagområdet e-helse
  • Kartlegginger av behov
  • Konfigurering av teknologi og tilpasning til tjenestemottakers behov og omgivelser
  • Standarder
  • Implementering av e-helse
  • Involverte aktører, medvirkning, samhandling
  • Etikk
  • Lovverk

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper:

Studenten

  • har brei kunnskap om aktuell og relevant teknologi som kan nyttes i helse- og omsorgstjenesten og kan drøfte og vurdere muligheter for nyskaping og innovasjon innen helse- og omsorgstjenesten som følge av innføring av e-helse

Ferdigheter:

Studenten

  • kan vurdere bruk av e-helse i helse- og omsorgstjenesten fra ulike perspektiv
  • kan vurdere nytte og hensikt for tjenestemottaker og for tjenesteyter
  • kan vurdere muligheter og utfordringer knytt til bruk av e-helse

 

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere etiske og juridiske problemstillinger knytt til bruk av e-helse
  • kan bidra til nytenking og innovasjon i opplæringa innenfor HO og EL

Krav til forkunnskapar

Søkere må være tilsatt i og ha undervisningspraksis i videregående opplæring.

Undervisnings- og læringsformer

Studiet vektlegg studentaktive læringsformer på alle samlingar. Undervisningen vil ta utgangspunkt i studentenes yrkeserfaringer og kunnskap som er viktig for å videreutvikla en oppdatert undervisning innenfor Elektro og Helse og oppvekstfag. Studentene blir organisert i lokale nettverksgrupper. 

Studentane skal ta ei aktiv rolle i læringsprosessar i studiefellesskapet. Dette er ein føresetnad for gjennomføring av arbeidskrava i studiet

Kommunikasjon, undervisning og samhandling skjer digitalt.

Obligatorisk læringsaktivitet

1) Individuell utarbeiding med gruppevis deling av situasjonsbeskrivelse (case) som illustrerer tjenestemottakers behov for hjelp/assistanse. Situasjonsbeskrivelsen brukes som utgangspunkt for (i) kartlegging av behov, (ii) planlegging av løysing og (iii) teknologiske løsninger i gruppearbeid på samling.

2) Utarbeiding av ei digital fortelling som skal illustrere nytte og/eller utfordringer ved å bruke e-helse, i heimen eller i institusjon.

3) Presentasjon av undervisningsopplegg basert på de ulike arbeidskravene i studiet. Dette skjer som en muntlig gruppepresentasjon lokalt ved de respektive skolene, etter siste samling og før avsluttende eksamen. Grupper med studenter fra flere skoler gjennomføres ved hjelp av digitale verktøy. Kollegium og skoleledelse blir invitert, med mulighet for kunnskapsdeling og refleksjon. Målet er erfaringsdeling på egen arbeidsplass. 

Obligatoriske læringsaktivitetar må vera godkjente før studenten kan fremstille seg til eksamen. 

Vurderingsform

Muntlig eksamen i gruppe med utgangspunkt i presentasjon av undervisningsopplegg for bruk i egen skole.

Karakter: bestått/ ikke bestått

Fremføringen organiseres som en digital eksamenskonferanse på campus, med kommisjon. Innholdet i eksamenspresentasjonen er relatert til læringsutbytter formulert i studiet. Eksamen er åpen for inviterte representanter fra skoleeier og fra samarbeidsparter i kommuner og næringslivet.

Emnet vil bli evaluert i samsvar med Høgskulen på Vestlandet sitt kvalitetssystem. I tillegg vil vi evaluere hver undervisningssamling underveis.

Hjelpemiddel ved eksamen

Alle

Meir om hjelpemiddel