KRO-3 Praksis 3. år
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Studenten skal gjøre seg kjent med innholdet i denne planen og med de supplerende retningslinjene for praksisstudiet.
Dette er det tredje praksisemnet. Emnet er en obligatorisk del av bachelorstudiet faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag.
KRO-3 organiseres med 10 dager spesialpedagogisk praksis, og 10 dager med praksis i frivillig idrettsliv.
Deltakelse i praksisopplæringen med forberedelse, gjennomføring og etterarbeid er obligatoriske arbeidskrav. Studenten følger arbeidsdagen og arbeidsoppgavene til praksisveileder så langt det er mulig, inkludert teamarbeid, møter og eventuelt annet samarbeid.
Spesialpedagogisk praksis
Hensikten med praksisperioden er å se hvordan fysisk aktivitet kan benyttes i et forebyggende, behandlende og/eller rehabiliterende perspektiv. Vi bruker institusjoner i hele Norge og studenten må være forberedt på å bo borte i hele praksisperioden. Praksisen kan bestå av observasjonspraksis, deltagende praksis og/eller instruksjonspraksis. Studentene skal delta på de oppleggene institusjonene har. Studentene har krav på en veiledningssamtale hver dag. Denne kan organiseres slik det passer for praksisstedet. En oppsummeringssamtale siste dag i praksis, der vurdering og karakter gjennomgås, skal gjennomføres individuelt. Studenten skal følge praksisveileders arbeidsdag og arbeidsoppgaver så langt det er mulig, inkludert teamarbeid og møter. Studentene skal ha arbeidsmengde tilsvarende 37,5 timer pr uke. Derav minst 30 timer på praksisstedet. Den resterende tiden skal brukes til selvstendig eller gruppevis for- og etterarbeid.
Praksis i frivillig idrettsliv
Studenten skal ha 10 dager praksis i det frivillige idrettslivet eller i annen frivillig virksomhet. Studentene kan opprette kontakt med praksisplasser selv. Ellers gjøres dette gjennom samarbeid med Vestland idrettskrets. Frist for å melde inn praksisplass er 1. juni. Studenten skal bli kjent med både den aktive og den administrative delen av virksomheten i den frivillige idretten. De skal få erfare i praksis hvordan man trener og leder barn, unge og/eller voksne på klubb- og/eller kretsnivå. Studentene skal i løpet av praksisperioden ha tre samtaler. En oppstartssamtale, en oppsummeringssamtale etter uke 1 med vurdering av første uke og planlegging av uke 2, og en individuell avslutningssamtale med gjennomgang av vurdering og karakter. Studentene skal ha vanlig arbeidsuke (37,5 t/uke), derav 30 timers tilstedeværelse på praksisstedet. Studentene må vere forberedt på at noe av praksisen kan finne sted i helger eller på kveldstid. Studenten skal daglig observere og/eller planlegge og gjennomføre aktivitets-/treningsøkter. Reflektere over gjennomførte aktivitets-/treningsøkter i egen logg. Hvis mulig delta i tilrettelegging av arrangementer dersom slike skal gjennomføres. Delta i det administrative arbeidet i idrettslaget/kretsen/organisasjon. Hvis mulig få observere styremøte eller lignende møte.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om de ulike sidene av virksomhet i den frivillige idretten
Ferdigheter
Studenten
- har deltatt aktivt i praksisperioden
- har utført pålagte oppgaver på en tilfredsstillende måte, for eksempel forberedelse og gjennomføring av oppgavene/arbeidet
- har vist tilfredsstillende evne, interesse og vilje til samarbeid og kommunikasjon med brukerne/klientene/pasientene
- har vist tilfredsstillende evne, interesse og vilje til samarbeid og kommunikasjon med ansatte og medstudenter
Generell kompetanse
Studenten
- retter seg etter vanlige normer, regler og lover i arbeidslivet
- overholder obligatoriske forpliktelser og avtaler, deriblant arbeidskrav og gitte tidsfrister
Krav til forkunnskaper
- KRO-1 Praksis 1.år
- KRO-2 Praksis 2.år
Undervisnings- og læringsformer
Praksis
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
Refleksjonsnotat
Studentene skal før hver praksisperiode skrive et refleksjonsnotat som skal leveres praksisveileder første dag i praksis. Sammen med de generelle vurderingskriteriene og praksislærernes observasjoner skal notatet være et grunnlag for veiledning av studentene.
Notatet skal inneholde:
- Egne forventninger til utbytte av praksisperioden
- Forventninger til medstudenter, praksisveileder og praksisinstitusjon
- Refleksjon over egne utviklingsmål. Hva trenger studenten å arbeide med, og hvordan vil studenten arbeide for å nå disse målene?
Praksislogg
Studentene skal føre praksislogg, og bruke den som utgangspunkt for veiledning. Veileder har innsynsrett i loggen i forbindelse med individuell veiledning.
Selvevaluering
Studenten skal gi en skriftlig selvevaluering i slutten av praksisperioden. Denne skal leveres praksislærer før veiledningssamtaler ved slutten av hver praksisperiode.
Innhold:
- I hvilken grad nådde jeg målene jeg hadde satt meg?
- Positive erfaringer og problemer jeg møtte i perioden
- Plan for videre arbeid med å utvikle lærerkompetansen min
Selvevaluering etter praksis i frivillig idrettsliv skal også inneholde følgende:
- Hvor mange økter observerte, planlagte og gjennomførte du?
- Hvordan reflekterte du/dere over gjennomførte økter/aktiviteter? Diskuterte dere kun dere studenter imellom, eller samtalte dere med andre som også hadde observert økten(e). Hvem var i så fall dette?
- Fikk du delta i det administrative arbeidet, evt. i hvor stor grad? Ønsker du at det var mer av dette?
- Fikk du observere/delta i styremøte el. møte?
- Var arbeidsmengden mer eller mindre enn 30 timer tilstedeværelse pr. uke? Dersom den var mer eller mindre, kan du begrunne dette?
- På hvilken måte ble veiledningen gjennomført?
- Refleksjonsnotatet leveres etter praksisperioden
Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktivitet får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) eller gjennomføre alternativ arbeidsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister, men senest tre veker før eksamensperioden begynner.
Nærmere retningslinjer for arbeidskravet gis ved semesterstart.
Vurderingsform
Praksis, 20 dager.
Karakterskala: bestått/ikke bestått.
Dersom en student blir vurdert til ikke bestått har vedkommende rett til et nytt forsøk, jfr. Forskrift om studier og eksamen ved Høgskulen på Vestlandet.
KRO-3 er organisert som to deleksamener, med en vurdering gitt etter gjennomført praksis i frivillig idrettsliv og en vurdering gitt etter spesialpedagogisk praksis. Emnet er bestått når studenten har fått karakteren bestått i begge praksisperiodene.
Hjelpemidler ved eksamen
-
Mer om hjelpemidler