Hopp til innhald

LUPEM303 Fast ensemble

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Emnet har som et viktig siktemål å utvide studenten sin kompetanse til å medvirke i og legge til rette for god musikalsk kvalitet i musikkensemble av ulike slag og på sitt eget hovedinstrument. Studenten skal i løpet av emnet opparbeide seg en kompetanse i forhold til konsertarrangering med tanke på arbeid med egne og andres ensembler. Det er et mål at studenten skal bli en kompetent korsanger og utvikle sitt eget gehør. Studenten skal videreutvikle sin musikkteknologiske plattform med undervisning og praktisk erfaring med live lyd.

Studenten velger seg et fast ensemble som det arbeides med fram mot en eksamenskonsert i slutten av semesteret. Emnet inneholder undervisning i konsertarrangering, hovedinstrument, musikkformidling, klassesamspill, musikkteori, hørelære og kor. Gjennom studentaktive læringsformer skal kandidaten lære å se sammenhenger mellom arbeid i ensemble, hovedinstrument, konsertarrangering og musikkformidling. Det arbeides didaktisk primært mot videregående skole som målgruppe.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har god kunnskap om relevant repertoar for studenten sitt faste ensemble og hovedinstrument
  • har god innsikt i hvordan sosiale relasjoner og gruppeprosesser er viktige premisser for utviklingen av læringsmiljøet i et ensemble
  • har kjennskap til organiseringen av norsk musikkliv
  • har god kunnskap om musikkteori, analyse og gehør som byggesteiner for utvikling av auditiv og effektiv kommunikasjon i ensemble
  • har brei kunnskap om musikkteknologiske verktøy i konsert- og formidlingsvirksomhet og bruken av disse i didaktisk og utøvende kontekst

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide med musikalsk kommunikasjon i sitt faste ensemble
  • kan arbeide med praktisk gehør i forhold til ensemble og hovedinstrument
  • kan planlegge og gjennomføre ulike typer konserter
  • kan vise tekniske ferdigheter og sjangerforståelse på instrumentet sitt
  • kan bruke stemmen på varierte måter i forbindelse med koraktiviteter av ulikt slag

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende ulike arbeidsmåter i forbindelse med arbeid i ensemble, tilrettelegging for elevers ensemble, og vise evne til å ta initiativ i ulike sammenhenger der innøving, live formidling av lyd og formidling av musikk er i fokus
  • kan reflektere over egen rolle som utøver og ensemblemusiker

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

LUPEM102 Musikerskap 1, LUPEM104 Musikerskap 2, LUPEM201 Ensemble, LUPEM203 Leiing I, LUPEM301 Sal og Scene

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene i emnet vil i hovedsak knytte seg til klasse- og gruppeundervisning, veiledning, egenøving og framføringer i ulike sammenhenger.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Obligatoriske læringsaktiviteter i undervisning. Det er obligatorisk deltakelse i seminar, ulike former for ferdighetstrening og arbeid i grupper. Fraværsgrense er 20%.
  • Gruppeoppgave: Aktiv deltakelse som frivillig på festival, seminar eller annen formidlingsarena for å styrke arbeidet med planlegging og gjennomføring av ulike konserter
  • Individuell oppgave: Arbeid med hovedinstrument i forhold til sjanger- og repertoarkunnskap som skal knyttes til praksis i videregående skole, folkehøgskole eller kulturskole
  • Individuell oppgave: Veiledning av presentasjonsmappe i konsertarrangering. Presentasjonsmappen inneholder refleksjoner over sosiale relasjoner og gruppeprosesser i ensemblet. Arbeidet skal i tillegg peke på planlegging og tilrettelegging av konsertvirksomhet med sitt faste ensemble.

Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktivitet får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) eller gjennomføre alternativ arbeidsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister, men senest tre veker før eksamensperioden begynner.

Nærmere retningslinjer for arbeidskravet gis ved semesterstart.

Vurderingsform

  • Del 1: Oppgave. Omfang: 2500 ord. Vekting: 40% av endelig karakter.
  • Del 2: Praktisk eksamen - Konsertfremføring med studentens faste ensemble. Omfang: Repertoarvarighet på 30 minutter. Vekting: 60% av endelig karakter.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke bestått på en av delene, kan den delen som ikke er bestått tas som ny eksamen.

Dersom oppgaven (del 1) ikke er bestått, er det mulig å levere forbedret versjon i påfølgende semester. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det skrives helt ny oppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler