Hopp til innhald

LUPEM304 Digitale verktøy i studio og fremføring

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Emnet tilbys ikke studieåret 2025/2026.

Kjennskap til musikkteknologiske verktøy i studio og til musikalsk fremføring er nyttig i både et didaktisk og performativt perspektiv. Emnet er sentrert rundt konkret praktisk arbeid med DAW (digital audio workstation) til innspilling og til bruk i live-settinger.

Som en del av en kreativ prosess skal studentene bruke DAW som verktøy for å spille inn egenproduserte arrangementer og-/eller komposisjoner. Brukt som et live-verktøy vil det i tillegg bli lagt vekt på bruk av kontrollere til å interagere med teknologi og komposisjon under fremføring, solo eller i en bandsetting. For å oppnå instrumental presisjon og auditive ferdigheter som grunnlag for studiovirksomhet, vil arbeid med hovedinstrument og praktisk gehør bli integrert i undervisningen. Det vil undervises i musikkhistorie knyttet til studiovirksomhetens utvikling.

For å undervise i musikkproduksjon og/eller laptop som instrument i kulturskole og på videregående skole kreves bred kunnskap om relevante digitale produksjonsverktøy. Studentene skal få innblikk i forskjellige teknologiske verktøy og være i stand til å reflektere over didaktiske valg i en undervisningssituasjon.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har bred kunnskap om musikkteknologiske verktøy og bruken av disse i didaktisk og utøvende kontekst
  • har god kjennskap til teknologiens utvikling og påvirkning i musikkhistorien
  • har kunnskap om sentrale arrangerings- og produksjonsteknikker
  • har kunnskap om komposisjon og låtskriving

Ferdigheter

Studenten

  • kan spille inn forskjellige instrumenter, akustiske og virtuelle
  • kan gjennomføre en musikkproduksjon fra innspilling til ferdig produkt
  • kan bruke hovedinstrument på en relevant måte i innspilling og teknologistøttet fremføring
  • kan bruke et konstruktivt språk generelt og til medstudenter som fremmer produksjonen og bidrar til at andre yter godt i prosessen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egen rolle som produsent og utøver
  • kan reflektere over produksjonsprosessen, det kreative aspektet og hvordan anvende dette både utøvende og didaktisk
  • kan konstruktivt vurdere, snakke om og arbeide videre med sitt og andre sine arbeid

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

  • LUPEM102 Musikerskap 1
  • LUPEM104 Musikerskap 2
  • LUPEM201 Ensemble
  • LUPEM203 Musikalsk ledelse 1
  • LUPEM301 Sal og scene

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformene i dette emnet er i stor grad knyttet til praktisk undervisning der teori blir integrert gjennom undervisning og praktisk erfaring. Gruppearbeid og individuelt arbeid med fokus på studentaktive læringsformer inngår som en viktig del av emnet. Undervisning skjer på campus eller i digitale format.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Aktiv deltagelse i arbeid med innspilling av instrument, sentrale arrangerings- og produksjonsteknikker, hovedinstrument, produksjonsaktiviteter og gjennomføring av pålagte praktiske, skriftlige og muntlige oppgaver
  • Individuell oppgave: Innlevering av arrangementer/komposisjoner/produksjoner/opptak av fremføring og gjennomføre veiledning knyttet til disse
  • Individuell oppgave: Didaktisk oppgave om bruken av digitale verktøy i undervisnings- og performativ praksis
  • Gruppeoppgave: Presentasjon av minst et kreativt arbeid for medstudenter som grunnlag for respons. Studentene skal reflektere over egen rolle som produsent og utøver.

De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.

Nærmere retningslinjer for obligatoriske læringsaktiviteter gis ved semesterstart.

Vurderingsform

Mappevurdering.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått

Mappen består av:

  • Innlevering av tre studentproduserte komposisjoner/arrangementer som lyd- eller videoopptak. Vekting: 50%. Omfang: Minst 10 minutter innspilt musikk.
  • Skriftlig innlevering - Refleksjonsoppgave. Vekting: 30%. Omfang 1200-1400 ord.
  • Skriftlig innlevering - Begrunnelse av valg tatt i miksing av musikk i studio eller under fremføring. Vekting 20%. Omfang: 900-1100 ord.

Ved ikke bestått kan det leverast forbedret versjon av mappen til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler