LUPEM304 Digitale verktøy i studio og fremføring
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Kjennskap til musikkteknologiske verktøy og studioarbeid er nyttig i både et didaktisk og performativt perspektiv. Emnet tar for seg konkret praktisk arbeid i studio- og ulike DAW (digital audio workstations). Det blir i innspillingsprosessen lagt vekt på MIDI, akustikk, mikrofonteknikk, flersporsopptak, klangbehandling og produsentvirksomhet.
Som en del av den kreative prosessen skal studentene bruke studioarbeid som verktøy for å spille inn egenproduserte arrangementer og-/eller komposisjoner. Gjennom studentaktive læringsformer vil emnet også gi erfaring med andre relevante musikkteknologiske verktøy for innstudering og innøving av musikk på forskjellige performative arenaer. For å oppnå instrumental presisjon og auditive ferdigheter som grunnlag for studiovirksomhet vil det være et sterkt fokus på hovedinstrument og praktisk gehør. Det vil undervises i musikkhistorie knyttet til studiovirksomhetens utvikling.
For å undervise i produksjonsfaget i kulturskole og på videregående skole kreves god kunnskap i digitale plattformer. Studentene skal få en oversikt over forskjellige teknologiske verktøy og være i stand til didaktisk refleksjon om generelt brukergrensesnitt og anvendelse i en undervisningssituasjon.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har bred kunnskap om musikkteknologiske verktøy og bruken av disse i didaktisk og utøvende kontekst
- har god kjennskap til teknologiens utvikling og påvirkning i musikkhistorien
- har kunnskap om sentrale arrangeringsteknikker
- har kunnskap om komposisjon og låtskriving
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre opptak av forskjellige instrumenter
- kan gjennomføre en musikkproduksjon fra innspilling til ferdig produkt
- kan bruke hovedinstrument på en relevant måte i innspilling
- kan bruke et konstruktivt språk generelt og med medstudenter som fremmer produksjonen og bidrar til at andre yter godt i prosessen
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over egen rolle som produsent og utøver
- kan reflektere over produksjonsprosessen, det kreative aspektet og hvordan anvende dette både utøvende og didaktisk
- kan konstruktivt vurdere, snakke om og arbeide videre med sitt og andre sine arbeid
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
LUPEM102 Musikerskap I, LUPEM104 Musikerskap II, LUPEM201 Ensemble, LUPEM203 Ledelse I, og LUPEM301 Sal og Scene
Undervisnings- og læringsformer
Undervisnings- og læringsformene i dette emnet er i stor grad knyttet til praktisk undervisning der teori blir integrert gjennom undervisning og praktisk erfaring. Gruppearbeid og individuelt arbeid med fokus på studentaktive læringsformer inngår som en viktig del av emnet. Undervisning skjer på campus eller i digitale format dersom det undervises på tvers av campus.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- Aktiv deltagelse i arbeid med innspilling av instrument, sentrale arrangeringsteknikker, hovedinstrument, produksjonsaktiviteter og gjennomføring av pålagte praktiske, skriftlige og muntlige oppgaver
- Individuell oppgave: Innlevering av arrangementer/komposisjoner/produksjoner og gjennomføre veiledning knyttet til disse
- Individuell oppgave: Didaktisk oppgave om bruken av digitale verktøy i undervisnings- og performativ praksis
- Gruppeoppgave: Presentasjon av minst et kreativt kompositorisk arbeid som skal hvor medstudenter skal gi respons til hverandre. Studentene skal reflektere over egen rolle som produsent og utøver
Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktivitet får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) eller gjennomføre alternativ arbeidsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister, men senest tre veker før eksamensperioden begynner.
Nærmere retningslinjer for arbeidskravet gis ved semesterstart.
Vurderingsform
Mappevurdering.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått
Mappen består av:
- Innlevering av tre studentproduserte komposisjoner/arrangementer. Vekting: 50%. Omfang: Minst 10 minutter innspilt musikk.
- Skriftlig innlevering - Refleksjonsoppgave. Vekting: 30%. Omfang 1200-1400 ord.
- Skriftlig innlevering - Begrunnelse av valg tatt i etterbehandlingen (mixingen) av musikk. Vekting 20%. Omfang: 900-1100 ord.
Ikke bestått mappe må tas på nytt neste gang emnet blir undervist.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler