Hopp til innhald

MSB108 Innovation Management and The Corporate Startup

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Kurset fokuserer på innovasjon i etablerte bedrifter og vil introdusere studentene til ulike modeller og konsepter for innovasjonsledelse, innovasjonsstrategier, innovasjonsprosesser og kjennetegn ved innovative organisasjoner. Emnet introduserer studentene til praktiske innovasjonskontekster både i privat og offentlig sektor. Det gir dem nødvendig kunnskap, ferdigheter, metoder og verktøy for å aktivt delta og bidra til en organisasjons innovasjonsprosesser.

Kurset introduserer videre studentene til metodikken Corporate Start-Up og nye forretningsutviklingsprosesser. Sentrale temaer vil være utvikling og analyse av innovative forretningsideer, forretningsmodeller/-planer og strategier. Målet er å gi studentene en forståelse av utfordringene knyttet til kommersialisering av nye produkter eller tjenesteideer. Intraprenøriell og entreprenøriell kompetanse omfatter å analysere og vurdere om en ny idé er en "god" idé, og om kundene vil kjøpe den. Kurset fokuserer også på avveininger mellom og faser av "leting og utnyttelse", hvordan man kan overvinne vanskeligheter med å komme inn på markeder, oppnå lønnsomhet og håndtere risikoer involvert ved passende mottiltak.

Studentene jobber i små grupper med å skrive en oppgave, en såkalt Innovation Thesis, basert på reelle case/utfordringer i eksisterende organisasjoner, private virksomheter eller offentlig sektor. Gjennom å analysere virkelige utfordringer gir læringsprosessen både en praktisk og en teoretisk tilnærming.

Emnet skal forberede og oppmuntre studentene til å bli mer innovative i fremtidig arbeid og/eller som intraprenør/entreprenør.

Læringsutbytte

Studentene vil analysere og reflektere over innovasjons-/kommersialiseringsutfordringer i eksisterende organisasjoner, både privat og offentlig sektor. Studentene vil kunne bruke og diskutere relevansen av teoretiske modeller og tilnærminger når de prøver å kommersialisere innovative ideer eller nye forretningsforetak.

Studentene skal tilegne seg kunnskap og ferdigheter for å analysere hvordan etablerte selskaper kan dra nytte av en «Lean Startup»-tilnærming og skape verdi for bærekraftig innovasjon.

Kunnskapsbasert læringsutbytte

  • Studentene skal ha tilegnet seg kunnskap om innovasjonsledelsesteorier og strategier for innovasjon i eksisterende organisasjoner.
  • Studentene skal ha tilegnet seg kunnskap om hovedinnholdet i ulike typer forretningsmodeller.
  • Studentene skal tilegne seg kunnskap om hvordan man kan skape-test-lære-skala-vokse forretningsideer fra leting vs utnyttelsesfaser til innovasjonsøkosystemer.
  • Studentene skal kunne skille mellom ulike typer samarbeid mellom etablerte organisasjoner og startups.
  • Studentene skal tilegne seg kunnskap om bærekraft som det nye paradigmet for innovasjon og konkurransefortrinn

Ferdighetsbasert læringsutbytte

  • Studentene skal ha tilegnet seg evne til å vurdere innovasjon og relevante strategier og metoder for vellykket innovasjon i eksisterende organisasjoner.
  • Studentene vil ha tilegnet seg evnen til å bruke en forretningsmodell for å fortsette å forbedre og fornye forretningsmodeller.
  • Studentene skal ha tilegnet seg ferdigheter i å bruke verktøy og regneark for å analysere og evaluere forbedringer i ulike innovasjonsporteføljer.
  • Studentene vil få teambaserte erfaringer når de er medlemmer av prosjektgrupper.

Generell kompetanse

  • Vurdere viktigheten av oppstartsmåten for å vurdere behovet for, kildene til og muliggjørerne for bærekraftig innovasjon.
  • Evaluere nye forretningsideer og forstå hvordan eksisterende organisasjoner kan forbedre innovasjoner gjennom samarbeid og samskaping med startups.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

I kombinasjon med ordinære forelesinger skriver studentene kontinuerlig på sin gruppebaserte innovasjonsoppgave. Lærere og medstudenter gir muntlig og/eller skriftlig tilbakemelding på utkast og deler av skriftlige innleveringer gjennom hele kurset. Andre undervisnings- og læringsmetoder kan omfatte videoer, case og åpne diskusjoner.

Obligatorisk læringsaktivitet

En skriftlig oppgave.

Vurderingsform

Skriftlig semesteroppgave (70%) + en justerende individuell skriftlig rapport (30%).

Tid og sted blir annonsert i Canvas.

Karakterskalaen er A-F, hvor F er ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • MOØ234 - Innovasjonsleiing i etablerte bedrifter - Reduksjon: 10 studiepoeng