Hopp til innhald

DKR005 Prosjektledelse i praksis

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Kurset skal gi kandidatene kjennskap til sentrale kunnskapsområder innen prosjektfaget. Kurset er utformet for å styrke kandidatenes forståelse, kompetanse og ferdigheter innen utvikling, organisering og ledelse av reelle prosjekter.

Kandidatene vil få en innføring i ulike prosjektfaser samt organisering, ledelse og ulike metodikker for teamarbeid. Det vil være en balanse mellom teoretisk opplæring og introduksjon til begreper, metoder og verktøy, samt praktiske utfordringer som oppfordrer til samarbeid, kreativitet og aktiv deltakelse.

Gjennom anvendelse av teori, verktøy og metoder, vil kandidatene utvikle ferdigheter innen prosjektledelse. Det legges vekt på at kandidatene skal være i stand til å diskutere og reflektere på et faglig nivå. I tillegg skal kandidatene kunne reflektere over egne ferdigheter innen fagområdet, samt øve seg på muntlige presentasjoner og gi konstruktive tilbakemeldinger til de andre kursdeltakerne.

Læringsutbytte

Kandidaten vil etter å ha gjennomført og bestått kurset inneha:

Kunnskaper om:

  • Viktigheten av strukturerte beslutningsprosesser, ansvar og myndighet.
  • Ulike prosjektstyringsmetoder, og deres likheter, styrker og svakheter
  • Mulige prosjekthåndteringsverktøy
  • Prosjektorganisering i ulike prosjektfaser, fra planlegging til implementering
  • Team, teamsammensetning og kommunikasjon i prosjekter
  • Risikovurderinger, og håndtering av usikkerhet
  • Læring og innovasjon i prosjekter, samt bærekraft og etikk i prosjektarbeid
  • Prosjektevaluering

Ferdigheter:

  • Beskrive teorier og modeller innen prosjektfaget
  • Valg av riktig prosjektstyringsmetode avhengig av prosjektets kompleksitet, teamstørrelse og interessentenes krav mm
  • Velge ut og anvende relevante modeller og verktøy tilpasset et gitt prosjekt
  • Kunne utarbeide nødvendige dokumenter, lede eller delta i prosjekter
  • Reflektere over egen faglig utøvelse

Generell kompetanse:

  • Samarbeid i team for å skape et felles produkt
  • Kritisk refleksjon over egen faglig utøvelse og utvikling
  • Utveksle og formidle synspunkter og erfaringer med andre innenfor prosjektarbeid for å bidra til utvikling av god praksis

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Kurset er digitalt med en kombinasjon av synkrone samlinger og asynkrone forelesninger.

Undervisningsformen er inspirert av prosjektbasert, problembasert og case-basert læring knyttet opp mot egen bedrift. Presentasjoner, basert på en aktiv og dialogbasert læringsmodell og diskusjoner i team. Det er et sterkt ønske at deltakerne er aktive under de synkrone samlingene som settes opp.

Obligatorisk læringsaktivitet

Tre obligatoriske læringsaktiviteter i form av:

  • en muntlig presentasjon
  • to skriftlige innleveringer som inngår som hver sine deler av semesteroppgaven

Alle de obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent for å levere semesteroppgave

Vurderingsform

Individuell semesteroppgave

Karakterskalaen er A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt. For informasjon om bruk av kunstig intelligens, se Innlevering av heimeeksamen og oppgåver - Høgskulen på Vestlandet

Mer om hjelpemidler