ØAM111 Markedsføring II
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Kurset skal gi studentene en grundig innføring i teoriene som omhandler forbrukeratferd, og hvordan disse kan knyttes til bedrifters arbeid med markedsføring. Kurset omfatter en kombinasjon av klassiske teorier innenfor forbrukeratferd og et moderne fokus på digitale kanaler og analytiske verktøy, basert på AI og «deep learning», som «sentiment analysis» og «social network analysis».
Hovedbegrepene innenfor forbrukeratferd introduseres, med vekt på psykologiske, sosiale og kulturelle påvirkninger. Forbrukerens beslutningsprosess gjennomgås i detalj. Det legges også vekt på evnen til å kommunisere et budskap, samt anvendelsen av teorier på praktiske problemstillinger som markedsførere møter i felten. Kurset fokuserer i tillegg på hvordan man kan forstå forbrukerprosesser i digitale kanaler. Aktuelle problemstillinger inkluderer: Hvordan kan vi analysere forbrukernes responser på digitalt innhold? Hvordan er forbrukerne koblet sammen på sosiale medier og påvirker hverandre? Hvem er de mest innflytelsesrike?
Kurset legger også vekt på hvordan man kan designe studier i digitale kanaler for å utvikle innsikt som kan danne grunnlag for bedriftsstrategi.
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kunnskaper:
- Kjenne til forbrukerens generelle beslutningsprosess.
- Kunne beskrive ulike psykologiske mekanismer som forklarer forbrukeratferd.
- Ha kunnskap om faktorer i omgivelsene som påvirker forbrukeren.
- Kjenne til hvordan forbrukerundersøkelser utføres ved hjelp av kvalitative og kvantitative metoder i digitale kanaler.
- Kjenne til hvordan forbrukerinnsikt kan brukes som grunnlag for bedriftsstrategi.
- Ha grunnleggende kunnskap om analytiske verktøy basert på AI og «deep learning», som «natural language processing» (NLP), spesielt «text mining» og «sentiment analysis».
- Ha grunnleggende kunnskap om analytiske verktøy for «social network analysis» (SNA).
Ferdigheter:
- Kandidaten skal kunne bruke ulike teorier om forbrukeratferd som verktøy for å segmentere et marked, tilpasse produkter og tjenester, og utforme ulike typer markedskommunikasjon.
- Kandidaten skal kunne gjennomføre studier for å utvikle forbrukerinnsikt, også i digitale kanaler.
- Kandidaten skal kunne vurdere potensialet for bruk av AI- og «deep learning»-baserte analytiske verktøy (for eksempel ChatGPT) og kodebasert programvare (for eksempel R) til «sentiment analysis» og SNA, for å utvikle forbrukerinnsikt.
Generell kompetanse:
- Kandidaten skal beherske kritisk tenkning i praktiske oppgaver knyttet til markedsføring av produkter og tjenester i fysiske og digitale kanaler.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
BØA116 Markedsføring eller tilsvarende
Undervisnings- og læringsformer
Plenumsforelesninger og gruppearbeid.
Obligatorisk læringsaktivitet
2 innleveringer må være bestått før eksamen kan avlegges. Det tillates maksimalt 20 % fravær.
Vurderingsform
Skriftlig skoleeksamen, 5 timer. Eksamen kan bli avholdt på digitalt eksamenssystem.
Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Enkel kalkulator av type:
- Casio fx-82, Casio fx-85 (alle typer av både fx-82 og fx-85 er tillatt: CW, ES, ES Plus, EX, Solar m.m.)
- TI-30Xa, TI-30XIIS, TI-30XS MultiView
- Sharp EL-531TG, Sharp EL-531TH, Sharp EL-531TS
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- ØAM102 - Markedsføring II - Reduksjon: 5 studiepoeng