FD 29 Grunnleggende bruk av virtuell realitet som læringsressurs | Vår 24

Fagdidaktiske moduler | valgfri modul

Virtuell realitet (VR) kan være et nyttig verktøy for studenters læring, men det kan være utfordrende å avgjøre om denne digitale ressursen er relevant for din undervisning. Undervisning i teknologirike miljøer krever at foreleseren besitter faglig, pedagogisk og teknologisk kompetanse. Denne modulen gir deg som faglærer en innføring i bruk av VR-briller (teknologisk og pedagogisk kompetanse).

Bergen

Hopp til

    Dette er en valgfri modul som inngår i «HSPED802 Fagdidaktisk fordjuping i høgskulepedagogikk».

    Målgruppen er ansatte som er interessert i å bruke VR til undervisning.

    Læringsutbyttebeskrivelse

    Kunnskaper

    • Kandidaten har grunnleggende kunnskap om bruk av utvidet virkelighet (XR), med fokus på VR i undervisning
    • Kandidaten har god kunnskap om VR og relevans i utdanning
    • Kandidaten har satt seg inn i relevant forskningslitteratur om bruk av VR

    Ferdigheter

    • Kandidaten kan bruke VR-briller

    Generell kompetanse

    • Kandidaten kan finne og kritisk vurdere relevans av VR i egen undervisning

    Organisering av modulen

    Selvstudie, to fysiske samlinger, to arbeidskrav.

    Læringsplattform: Canvas

    Læringsaktiviteter

    Modulen har to fysiske samlinger. Før samlingene er det lagt opp til selvstudie (videoforelesninger, lese faglitteratur, diskusjonsforum). I de fysiske samlingene vil utprøving av VR-briller stå sentralt.

    Fysiske samlinger på Kronstad:

    • Første samling: 21. mars, kl. 09.00-12.00
    • Andre samling: 24. april, kl. 09.00-12.00

    Arbeidskrav

    Arbeidskrav 1 og 2: Låne VR-briller i Læringslab. Innlegg i diskusjonsforum og svare på andre innlegg (det publiseres vurderingskriterier i Canvas).

    Vurdering

    For å bestå modulen må kandidaten delta i undervisningsaktiviteter på samlingene (2 samlinger) og få arbeidskravene godkjent (2 arbeidskrav).
    Hvis kandidaten ikke kan delta på en samling, vil arbeidskravene være godkjent i to påfølgende semester, gitt at kurset går.

    Litteratur

    Di Natale, A. F., Repetto, C., Riva, G., & Villani, D. (2020). Immersive virtual reality in K‐12 and higher education: A 10‐year systematic review of empirical research. British Journal of Educational Technology, 51(6), 2006–2033. https://doi.org/10.1111/bjet.13030

    Selvvalgt artikkel

    Simon-Liedtke, J. T. and Baraas, R. (2022). Towards eXtended Universal Design. In: Garofolo, I., Bencini, G. and Arenghi, A. (Eds). Studies in Health Technology and Informatics. IOS Press. [Online]. Available at: doi: 10.3233/SHTI220865 [Accessed 7 December 2023]

    Anbefalt litteratur

    Madary, M. and Metzinger, T. K. (2016). Recommendations for Good Scientific Practice and the Consumers of VR-Technology. Frontiers in Robotics and AI, 3. [Online]. Available at: doi: 10.3389/frobt.2016.00003 [Accessed 13 October 2021].

    Simon-Liedtke, J. T. and Baraas, R. (2022). Towards eXtended Universal Design. In: Garofolo, I., Bencini, G. and Arenghi, A. (Eds). Studies in Health Technology and Informatics. IOS Press. [Online]. Available at: doi: 10.3233/SHTI220865 [Accessed 7 December 2023]