BarnSted – fortid, nåtid og framtid
Barnehagens praksiser vil alltid være forankret til et lokalt sted – et sted der barnehagens hverdagsliv utspiller seg. Dette betyr at sted er sentralt for barns erfaringer og opplevelser.
I prosjektet BarnSted retter vi oppmerksomhet mot barns sanselige og kroppslige møter med ulike stedskomponenter som lokal kultur, historie, geografiske beliggenhet, topologi, materialitet, klima og værforhold.
Hensikten er å utvikle stedrelaterte praksiser som kan bidra til barns gryende forståelser av bærekraftige prosesser i lokale og eksterne omgivelser, uavhengig av barns kulturelle og etnisk bakgrunn og tilhørighet
Tanken er at barns engasjement og sensitivitet i forhold til sted, kan styrke deres forståelse av sammenhenger og danne grunnlag for hvordan vi etisk og politisk kan leve sammen i en felles global verden –felles verdener som også inkluderer relasjoner utover en «sosial-menneskelig-kontekst».
Forskere
Publikasjoner
Myrstad, A. (2021). Samiske perspektiver i en barnehages hverdagsliv. I: Horringmo og Rosland (red), Fagdidaktikk for SRLE. Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Crisostomo, Anita T.; Reinertsen, Anne B. 2021. "Becoming Child and Sustainability—The Kindergarten Teacher as Agency Mobiliser for Sustainability Through Keeping the Concept of the Child in Play" Sustainability 13, no. 10: 5588. DOI: https://doi.org/10.3390/su13105588
Myrstad, A. Hackett, A & Bartnæs, P. (2020) Lines in the snow; minor paths in the search for early childhood education for planetary wellbeing , Global Studies of Childhood https://doi.org/10.1177/2043610620983590
Sanderud, J. (2020) Mutual experiences: understanding children’s play in nature through sensory ethnography, Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 20:2, 111122, DOI: 10.1080/14729679.2018.1557058
Karlsen, B. & Dardanou, M. (2020). Å samles og formes i uteområdet, I A. Eriksen og B. Isaksen (Red.) Kunsten å samles. Oslo: Universitetsforlaget
Dardanou, M. (2019) From foot to pencil, from pencil to finger: Children as digital wayfarers. Global Studies of Childhood, 9 (4). ISSN 2043-6106.s 348 – 359, https://doi.org/10.1177/2043610619885388
Sanderud J., Gurholt K & Moe VF (2019) ‘Winter children’: an ethnographically inspired study of children being-and-becoming well-versed in snow and ice. Sport, Education and Society
Boldermo, Sidsel (2019). Practicing Belonging in Kindergarten: Children’s use of Places and Artefacts. Palgrave Macmillan 2019 ISBN 978-3-030-16866-7.s 61 - 79. doi: 10.1007/978-3-030-16866-7_4
Myrstad, A., & Sverdrup. T (2019). De yngste barna som vegfarere i barnehagen. Tidsskrift for Nordisk barnehageforskning, 18. https://doi.org/10.7577/nbf.2622