Forskermøte i Repeat i Fjærland våren 2023

Vakre Fjærland var arena for første møte mellom forskerne i Repeat, som ble avholdt 30. mai – 1. juni 2023. I løpet av to døgn ble sytten deltakere kjent med hverandre og med innhold og progresjon i de fem arbeidspakkene. Særlig kjekt var det at partnere fra Universitetet i Oslo (UiO), Norsk institutt for naturforvaltning (NINA) og de britiskeinstitusjonene University of Edinburgh (UoE), The Royal Society for the Protection of Birds (RSPB) og Forest Research (FR) også hadde tatt turen, og supplerte kjernegruppa fra HVL og UiA.

Programmet omfattet Rune Halvorsens (UiO) innføring i hva myr er og Anders Lyngstad (NINA) sin presentasjon av hva som er spesielt med høgmyr. Videre orienterte Rob Hughes (RSPB) om status for myrrestaurering i Skottland, Ainoa Pravia (FR) om overvåking av slik restaurering, og Dan van der Horst (UoE) fortalte om konflikter i skjæringspunktet mellom vindkraft, myr og klima i Skottland. Stein J. Hegland oppsummerte resultatene fra en rekke masteroppgaver om myr, skrevet av kandidater fra Master in Climate Change-programmet ved HVL.

Plenumssamlingene første dag omfattet også presentasjon av kunnskap under utvikling i de ulike arbeidspakkene. Post. Doc Julien Vollering la fram karbonmålinger fra de to studieområdene Okla og Turufjell, og pekte på at den eksisterende kunnskapen er upresis. Stipendiat Ingrid Koren presenterte sine planer for kartlegging av verdisetting og utnytting av myr i Norge siden 1800-tallet. Stipendiat Katinka Vloon presenterte preliminære resultat fra langtidsundersøkelser av vegetasjonsutvikling i den restaurerte Rønnåsmyra. Disse tre skal delta med innlegg og poster på European Peatland Conference i Antwerpen, Belgia, i september 2023. Knut Rydgren presenterte foreløpige resultat fra et av de de skotske langtidsdataseriene, mens Mikaela Vasstrøm oppsummerte utfallet av den første samskapings-workshopen (Sogndal, april 2022) og pekte ut vegen mot neste workshop, som skal foregå i Bergen i oktober 2023. Vi fikk også høre en eksklusiv kortversjon av masteroppgaven til Vetle Flaget (UiA), som han leverte inn dagen etterpå!

Etter mange timers konsentrert arbeid var det fint å komme seg ut og nyte sol og forsommer. De mest effektive rakk både tur i frodige Fjærlandslier og badstu med innlagt fjordbad før middag.

Andre dag delte vi oss i to, med rom for interne diskusjoner i henholdsvis arbeidspakke 1+4, og 2+3. Disse timene var nyttige for alle deltakerne, og her kom det opp gode ideer om videreutvikling og nye vinklinger. Samlingen ble avsluttet i plenum med en oppsummering av vegen videre. Vi ser fram til det videre arbeidet i Repeat og gleder oss over de mange spennende mulighetene som ligger i dette samarbeidet.