Myr er viktig!
Det skrev en av niendeklassingene fra Ravnanger ungdomsskole på Askøy utenfor Bergen etter et fem ukers undervisningsopplegg om myr. Opplegget ble til som samarbeid mellom ansvarlig lærer Målfrid Skarprud og Lisa Steffensen og Inger Auestad fra Repeat/HVL.
Elevene besøkte i oktober 2023 ei lokal myr der de observerte plante- og dyreliv, og målte dybden på myra med jordspyd. Etterpå jobbet de videre i klasserommet med å forstå hvordan myr dannes og hvordan torvmosene bidrar til å bygge opp selve myra og gjøre den til et viktig levested for planter, insekter og fugl.
Lisa Steffensen var en nøkkelperson i utviklingen av myrprosjektet på Ravnanger ungdomsskole. Foto: Inger Auestad
De brukte sine egne data til å regne ut hvor mye karbon som er lagret i «deres» myr, og estimere hvor mye karbon som totalt er lagret på hele Askøy. Elevene presenterte modne vurderinger av egne resultat, og usikkerhet knyttet til disse.
Funnene ble også satt inn i en samfunnsmessig sammenheng, blant annet drøftet elevene arealbruken i sin myr-rike hjemkommune, der behovet for bedre veger har ført til store vegprosjekt som legger under seg betydelige myrareal.
Faksimile av en av veggavisene som elevene lagde som en oppsummering av prosjektet.
Resultatet fra prosjektarbeidet ble oppsummert på veggaviser. Elevene ga uttrykk for at det var kjekt å gjøre praktisk arbeid og samle inn egne data, og interessant å forstå hvor viktig myr er både for folk og for våre ville naboer. Lisa Steffensen og Inger Auestad har fått akseptert et paper om observasjoner av læringsprosessen til ICME-konferansen sommeren 2024. For Repeat var det veldig spennende å se hvordan spørsmålene vi jobber med i vårt eget forskningsprosjekt, kan ha relevante paralleller også på ungdomsskolenivå.