FD23 Essaykurs | Vår 24

Fagdidaktiske moduler | valgfri modul

Denne modulen gir en innføring i fagessayet som sjanger og tar for seg hvordan vi kan veilede studenter som skal skrive fagessay.

Hopp til

    Opptakskrav og søknad

    Opptakskrav

    Ansatte i undervisningsstillinger ved HVL

    Om å søke opptak til HVL

    Dette er en valgfri modul som inngår i «HSPED802 Fagdidaktisk fordjuping i høgskulepedagogikk».

    Modulbeskrivelse

    Modulen vil passe for alle som skal undervise og veilede i essayskriving uansett fag. Kurset er lagt opp som tre digitale tretimers møter der vi vil gi en introduksjon til essayet fra ulike faglige perspektiv og snakke om essayet som metode, om essayets struktur og oppbygning og om forfatternærvær. Deltakerne selv skal skrive et essay og veilede hverandre i grupper på andre og tredje møte og levere et endelig utkast etter siste møte i mai.

    Nøkkelbegreper

    • Fagessay som sjanger og metode
    • Struktur og oppbygning
    • Veiledning av fagessay-skriving
    • Kritisk refleksjon
    • Forfatterstemmen

    Læringsutbytte

    Etter gjennomført modul kan deltakerne:

    Kjenne til ulike trekk ved fagessayet som sjanger og være sikrere i å veilede studenter som skal skrive essay. Gjennom selv å skrive et essay og både gi og få tilbakemelding på egne tekstutkast får deltakerne nytt perspektiv på rollen de har som underviser og veileder i essayskriving.

    Læringsaktiviteter

    Kurset består av tre digitale deler. Hver del er tredelt der første time gir en innføring i essayet fra henholdsvis filosofien, norskfaget og helsefagene. Andre time vil handle om struktur, oppbygning og forfatterstemmen i essayet, mens tredje time blir mer praktisk rettet med inndeling av skrivegrupper første gang og gruppeveiledning i breakout rooms de to siste gangene. Som forberedelse til første samling ber vi om at deltakerne leser gjennom anbefalt litteratur og tenker over hva de selv vil skrive om, før andre samling skal de levere inn første skisse til et essay som de presenterer kort for hverandre i siste del av andre møte.

    Revidert utkast av essayet leveres én uke før tredje samling slik at gruppene får lest hverandres utkast og veileder hverandre på tredje samling. Endelig utkast leveres en uke etter siste samling.

    Vurdering

    Veiledning i grupper og skriftlig tilbakemelding på endelig essayutkast etter siste møte.

    Organisering av modulen

    Heldigitalt kurs, tre samlinger på Zoom à tre timer, egenarbeid med å skrive essay. Vi deler inn i skrivegrupper på første samling og veileder hverandre på essay-utkastene i andre og tredje samling.

    9 timer undervisning og 31 timer egenarbeid (lesing, skriving og veiledning).

    Del 1: Onsdag 24. januar kl. 9.00–12.00
    09.00–09.15 Velkommen v/Bodil og Kåre Johan
    09.15–10.00 Iben Brinch (USN): Fagessayet som sjanger i historiske og retoriske perspektiv
    10.15–11.00 Bodil Moss: Struktur og oppbygning av fagessay versus forskningsartikkel
    11.15–12.00 Vegen vidare og inndeling av skrivegrupper

    Del 2: Onsdag 6. mars kl. 9.15–12.00
    09.15–10.00 Kåre Johan Mjør: Essay som metode
    10.15–11.00 Bodil Moss: Å rettleie i essayskriving
    11.15–12.00 Rettleiing i skrivegrupper i breakout rooms

    Del 3: Onsdag 8. mai kl. 9.15–12.00
    9.15–10.00 Herdis Alvsvåg: Om essayskriving innan helsefag
    10.15–11.00 Bodil Moss: Forfattarstemma i fagessayet
    11.15–12.00 Rettleiing i skrivegrupper i breakout rooms

    Læringsplattform: Canvas

    Anbefalt litteratur

    Askeland, N., Aamotsbakken, B. & Åslund, A. (2021). Essayet: Ein veg til kreativ fagskriving. Samlaget.

    Bech-Karlsen, J. (2003). Gode fagtekster: Essayskriving for begynnere. Universitetsforlaget.

    Borglin, G. & Fagerström, C. (2012). Nursing students’ understanding of critical thinking, and appraisal and academic writing: A descriptive, qualitative study. Nurse Education in Practice 12(6), 356–360. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2012.04.009

    Brodersen, R. B., Solheim, B., Steiner, P. & Oftedal, T. T. (2016). Engaging tools for dialogic guidance in higher education. Journal of Academic Writing 6(1), 17–30.
    http://dx.doi.org/10.18552/joaw.v6i1.331

    MacLellan, E. (2004) How reflective is the academic essay?, Studies in Higher Education 29(1), 75–89, https://doi.org/10.1080/1234567032000164886