
Ansvarlig og pedagogisk innovasjon i barnehagelærerutdanningen (29.04.25)
Den 29. april 2025 ble en spesialepisode av PedPod by ExpedLab spilt inn som del av et hybrid-webinar arrangert av Medielaben ved Høgskulen på Vestlandet (HVL). Økten samlet forskere, undervisere og fagpersoner for å utforske skjæringspunktet mellom ansvarlig innovasjon og pedagogisk innovasjon i barnehagelærerutdanningen (BLU).
Webinaret ble ledet av Dr. Czarecah Tuppil-Oropilla (Eya), som også har skrevet oppsummeringsaken. Tuppil-Oropilla er medleder for ExpedLab-prosjektet og PedPod by EX-PED-LAB host. Professor Liv Torunn Grindheim og førsteamanuensis Svein Gunnar Sjøtun var inviterte gjester.
Bakgrunn: En utdanning i endring
Barnehagelærerutdanningen (BLU) står overfor flere utfordringer: fallende søkertall, lav status i samfunnet, og reformer som ofte er toppstyrte og lite forankret i praksisfeltet. Disse reformene blir ofte oppfattet som lite relevante eller virkningsfulle, nettopp fordi de utformes av aktører utenfor utdanningsfeltet.
Som en reaksjon på dette etterlyser både forskere og undervisere innovasjon som springer ut fra praksis – altså endringer utviklet i samarbeid med de som jobber direkte i BLU og barnehagesektoren. Slike initiativer har imidlertid ofte manglet teoretisk forankring, noe som har begrenset deres gjennomslag i politikken og institusjonell utvikling.
Når pedagogisk innovasjon møter ansvarlig innovasjon
Webinaret undersøkte hvordan to begreper – pedagogisk innovasjon og ansvarlig innovasjon – kan kombineres for å fremme etisk, bærekraftig og inkluderende endringer i BLU.
Pedagogisk innovasjon viser til nye tilnærminger i undervisning og læring, ofte utviklet i og med faglærere. Slike praksiser kan være kreative og tverrfaglige, og bygger på reelle erfaringer og behov – som for eksempel lekbasert undervisning, «flipped classroom», eller tverrfaglige prosjekter.
Ansvarlig innovasjon, som stammer fra innovasjonsstudier, retter oppmerksomheten mot prosessen så vel som resultatet av innovasjon. Dette innebærer:
• Inklusjon: bred involvering av ulike aktører, ikke bare eksperter.
• Refleksivitet: kritisk blikk på egne verdier og praksiser.
• Antisipasjon: vurdering av mulige konsekvenser.
• Responsivitet: evne til å justere seg i møte med samfunnets behov og verdier.
Sjøtun understreket at ansvarlig innovasjon går ut over (moves beyond) økonomisk vekst og teknologisk utvikling, og også omfatter samfunnsmessig og miljømessig verdi – særlig aktuelt i utdanningssektoren.
Grindheim delte innsikt fra det internasjonale prosjektet Making the Invisible in Teacher Education Visible, hvor studenter, fagpersoner, ledere og administrativt ansatte deltar som medforskere. Gjennom kollaborativ autoetnografi kartlegges usynlige og uuttalte praksiser, med mål om å utvikle etisk forankrede og kontekstsensitive innovasjoner.
Mot ansvarlig pedagogisk innovasjon (API)
Gjennom samtalen introduserte foredragsholderne et nytt, samlende begrep: Ansvarlig pedagogisk innovasjon (API). API kombinerer det verdibaserte og refleksive perspektivet fra ansvarlig innovasjon med den praksisnære og faglige forankringen i pedagogisk innovasjon.
API innebærer blant annet:
• Å anerkjenne BLU som heterotelisk utdanning, hvor fagene er midler til bredere profesjonelle og samfunnsmessige mål.
• Å involvere flere aktører i utdanningen – fra studenter og lærere til administrasjon, forskere og ledelse.
• Å arbeide systemisk med innovasjon, inkludert strukturelle forhold som tid, rom, ressursfordeling og organisering.
• Å bruke deltakende metoder som:
• Imaginære workshops
• Living Labs
• Samarbeidsbasert autoetnografi
Et kall til systemisk og inkluderende endring
Koblingen mellom ansvarlig og pedagogisk innovasjon kan åpne for en mer etisk, inkluderende og tilpasningsdyktig utvikling av barnehagelærerutdanningen. Ifølge foredragsholderne kan dette bidra til å:
• Engasjere flere aktører og perspektiver.
• Forankre bærekraft og etisk refleksjon i reformarbeid.
• Bevege seg bort fra toppstyrte endringer og mot kontekstsensitiv og praksisbasert utvikling.
• Skape læringsmiljøer hvor både studenter og lærere utforsker, reflekterer og videreutvikler sin praksis sammen.
Selv om de to begrepene skiller seg i omfang – ansvarlig innovasjon er bredere og mer policy-orientert, mens pedagogisk innovasjon er mer praksisnær – utfyller de hverandre gjennom API.
Veien videre
Webinaret markerte et viktig første steg i en pågående utforskning. Diskusjonene vil danne grunnlag for videre forskning, teoriutvikling og kanskje faglige publikasjoner. Viktigst var kanskje likevel invitasjonen til deltakerne om å reflektere over egne praksiser og prosjekter – og vurdere hvordan ansvarlig pedagogisk innovasjon kan møte samtidens utdanningsutfordringer.
Med dette settes et solid utgangspunkt for videre utvikling av lærerutdanningen: en som er forankret i samarbeid, bygget på verdier – og åpen for forandring.
Her er lenken til PedPod by EX-PED-LAB podkasten.