Ein eldre mann og ein ung gut sit på ein benk i ein park. Den eldre mannen blæs såpebobler, og den unge guten ser på boblene og prøver å gripa tak i dei.

På tvers av generasjoner: Samarbeid for bærekraftige framtider

Vi bygger bærekraftige framtider på tvers av generasjoner.

Ved BARNkunne – Senter for barnehageforskning om mangfold og bærekraftige framtider – erkjenner vi at små barn, familier og lokalsamfunn i økende grad påvirkes av det som ofte beskrives som en polykrise: overlappende sosiale, økologiske, kulturelle og økonomiske utfordringer. Som svar på dette utforsker vi generasjonsoverskridende engasjement og programmer som kraftfulle, framtidsformende praksiser innen barnehage og småbarnspedagogikk.

Denne forskningsretningen fremhever verdien av å fremme meningsfulle relasjoner mellom barn og eldre generasjoner – enten det skjer gjennom felles aktiviteter, fortellinger, utforskning i naturen eller kulturelle praksiser. Slike møter bygger gjensidig forståelse, fremmer solidaritet og muliggjør samskaping av kunnskap på tvers av tid og erfaring. Dette er pedagogiske, kulturelle og relasjonelle praksiser som både møter nåtidens behov og åpner for bærekraftige og inkluderende framtider.

Eldre og yngre generasjoner kan være verdifulle ressurser for hverandre og utvikle gjensidig berikende relasjoner allerede fra tidlig alder. Eldre generasjoner bringer med seg en rikdom av kunnskap, erfaring, kulturarv og visdom som kan berike livene til barnehagebarn gjennom fortellinger, delte tradisjoner, håndverk og omsorgsfull veiledning. På den andre siden kan små barn bidra med interesse for historier, kunnskap og håndverk, energi og et friskt perspektiv som kan hjelpe eldre til å føle seg mer tilknyttet og opplivet.

Mange hender som er lagt over kvarandre. Hendene tilhøyrer tydeleg folk av ulik alder, frå barn til eldre.

Sentrale fokusområder

  • Utvikle og forske på målrettet samskapning innen generasjonel bærekraft og verksteder i barnehager og småbarnsinstitusjoner.
  • Forstå de gjensidige fordelene ved dialog mellom generasjoner, som styrket sosial og emosjonell læring, trivsel og identitetsutvikling.
  • Undersøke hvordan slike engasjement støtter sosial bærekraft, inkludering og livslang læring i ulike lokalsamfunn.
  • Utforske urfolks perspektiver og kulturelt forankrede rammeverk – som Sikolohiyang Pilipino – for å bedre forstå generasjonspraksiser i ulike glokale sammenhenger.
  • Tenke nytt om utdanningsforskning og pedagogiske innovasjoner som svarer på kriser, overganger og transformasjoner – særlig under og etter COVID-19-pandemien.
  • Eldre generasjoner kan involvere små barn i lærings- og lekeaktiviteter som fremmer historisk kunnskap, kulturarv og livserfaring.
    Små barn kan bringe selskap, mening og entusiasme til eldre voksne, og bidra til å motvirke følelser av ensomhet og isolasjon.
  • Dette arbeidet er tett knyttet til BARNkunnes overordnede mål: å utvikle økologisk, etisk og sosialt bærekraftige pedagogikker som setter relasjoner, rettferdighet og omsorg i sentrum for tidlig barndoms utdanning.
bilde av Czarecah Tuppil Oropilla

Czarecah Tuppil Oropilla

Prosjektleder

Utvalgte publikasjoner om generasjonsoverskridende engasjement

Følgende publikasjoner gjenspeiler bredden og dybden i forskningen på generasjonsoverskridende praksiser ved BARNkunne, spesielt gjennom bidrag fra Dr. Czarecah Tuppil Oropilla, professor Dr. Elin Eriksen Ødegaard og samarbeidspartnere. Disse arbeidene tilbyr både teoretiske og praksisbaserte innsikter, og bidrar til nasjonale og internasjonale diskusjoner om bærekraft i barnehagesektoren.

  • Oropilla, C.T. (2024). Researching Intergenerational Engagements and Programmes During the COVID-19 Pandemic: A Methodological Reflexivity on Research Pivots. In: Fleer, M., Fragkiadaki, G., Ødegaard, E.E., Rai, P., Sadownik, A.R. (eds) Cultural-historical Digital Methodology in Early Childhood Settings. Perspectives in Cultural-Historical Research, vol 13. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-59785-5_18
  • Ødegaard, E. E. (2023). Collaborative narrative: a cultural mould of intergenerational engagement. Open Access Government. January 3. 2023
  • Oropilla, C. T. (2023). Exploring intergenerational engagements and programmes in the field of early childhood education and care [Doctoral thesis, Western Norway University of Applied Sciences]. HVL Open. https://hdl.handle.net/11250/3061964
  • Oropilla, C. T., Ødegaard, E. E., & Quinones, G. (2022). Kindergarten practitioners’ perspectives on intergenerational programs in Norwegian kindergartens during the COVID-19 pandemic: exploring transitions and transformations in institutional practices. European Early Childhood Education Research Journal, 1-16. doi: https://doi.org/10.1080/1350293X.2022.2073380
  • Oropilla, C.T., Ødegaard, E. E., & White, E.J. (2022). Visibilizing everyday intergenerational engagements: Philippines in 2020 lockdown. Video Journal of Education and Pedagogy. doi: https://doi.org/10.1163/23644583-bja10032
  • Oropilla, C. T., & Guadana, J. (2021). Intergenerational learning and Sikolohiyang Pilipino: Perspectives from the Philippines. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE),5(2), 22–36. https://doi.org/10.7577/njcie.4151
  • Oropilla, C. T., & Ødegaard, E. E. (2021). Strengthening the call for intentional intergenerational programmes towards sustainable futures for children and families. Sustainability,13(10), Article 5564. https://doi.org/10.3390/su13105564
  • Oropilla, C. (2020). Young child’s and older adult’s voices: Dialogue in a song. Journal of Intergenerational Relationships19(2), 280–282. https://doi.org/10.1080/15350770.2020.1827117

Andre publikasjoner og bidrag

Generasjonsoverskridende forskning understreker det transformative potensialet i relasjoner mellom unge og eldre – ikke bare for personlig vekst og læring, men som et fundament for motstandsdyktige, inkluderende og bærekraftige framtider. Ved BARNkunne fortsetter vi å støtte og videreutvikle dette arbeidet gjennom samarbeidsprosjekter, kunnskapsutveksling og praksisbasert utforskning – både lokalt og globalt.