Arbeids- og kompetanseområde
- Pedagogikk, fenomenologi, vitenskapsteori, samfunnsvitenskap, kvalitativ forskning.
- Helsefag, kroppsøving, dans, bevegelse, erfaring, subjektivitet/intersubjektivitet.
- Kroppsforståelser, kropp, kroppspress, yoga, kjønn, relasjoner.
- Praksiskunnskap, profesjonskvalifisering, fysioterapi, barn og unge.
- Universitets- og høgskolepedagogikk. Undervisning og læring i høyere utdanning.
Underviser i
- Danning og Læring
- Fenomenologi og kroppsforståelser
- Kvalitativ metode
- Bevegelse og erfaring
Forskar på
- Læring og undervisning i høyere utdanning
- Kroppslig læring
- Bevegelse og erfaring
Forskargrupper
- Læring, kroppsøving og friluftsliv
- https://www.hvl.no/forsking/gruppe/laring-kroppsoving-og-friluftsliv/
Publikasjonar
-
Kanskje vi alle kan einast om «nesten alt for Årdal»?
-
Embodied Bildung: a phenomenological inquiry into an embodied understanding of emancipation and autonomy in education
-
Metodetilnærminger og prosessuelle design i barnehageforksning
-
Å være (i) en danseforestilling
-
Development of Specific Motor Skills through System Wall Bouldering Training: A Pilot Study
-
Trekking and Digital Technologies - Nudging Outdoor Habits in New Directions?
-
WP5b - Utvikling av kunnskap om DKS for lærerutdanning, skole og samfunn.
-
Teaching and learning in physical education teacher education
-
Phenomenological perspectives for sport management research
-
An impressive collection, developed in the Swedish PE research environment.
-
Til forsvar for mennesket i den digitale tidsalder
-
Introduksjon
-
"Jeg merker det i kroppen"-om å forstå seg selv som masterveileder.
-
Didaktiske praksiser i lærerutdanning - steder i et landskap
-
Hva kjennetegner utdanningsveier til kroppsøvingslærerprofesjonen? En gjennomgang av utdanningsinstitusjonenes nettbaserte informasjon
-
Ph.d.-rettleiing: Er meir formell opplæring det som trengst?
-
Kroppsøvingslærers credo - deres refleksjoner i lys av van Manens begrep om pedagogisk takt
-
Derfor trenger vi en akademisk boikott av Israel
-
Kunnskapsformer i kroppsøvingslæreres undervisning – en analyse av profesjonskunnskap
-
Legitimering av mobbeprogram i barnehage og skule
-
The role of sensous flow and sensing the ground in movement skill experiences—a reflection using the practice of yoga as an example
-
Twenty years of The Cultural School Bag: transcending the provider-receiver positioning of students as (not yet) participants.
-
Å medvirke for å skape dansekunst – et forsøk på analyse av begrepsbruk og muligheter for teoretisering.
-
Taking time for new ideas - teaching in higher sports education.
-
Taking time for new ideas, teaching Qualitative Methodology in Higher Education
-
Til forsvar for mennesket i den digitale tidsalder
-
On investigating phenomena without losing sight of them: The dialectics of observation and the phenomenological gaze in a kindergarten setting
-
AKTERUTSEILT SLANKE-TV https://www.morgenbladet.no/ideer/debatt/2023/06/09/akterutseilt-slanke-tv/
-
The experience of laser light feedback in back-squat resistance training
-
A Phenomenological Exploration of Relaxation as a Movement Skill
-
A Phenomenological Exploration of Relaxation as a Movement Skill.
-
Det merkes i kroppen at det «koker i hodet». Lærerstudenters refleksjoner fra møter med elever i egen praksisundervisning
-
Kroppslig læring, bevegelse og forskning i teori og praksis
-
A dialogical encounter with teaching practice-based subjects in higher education
-
Letting the students be who they are - A dialogical encounter with teaching practice-based subjects in higher education
-
Language use about physical education (PE). A critical look at the new subject curriculum for PE in Norway (LK 20).
-
The effects of technological and traditional feedback on back squat performance in untrained women
-
Kunnskapsformer som kommer til uttrykk i lærerens undervisning i kroppsøving.
-
Karakterer i kroppsøving er ikke irrelevant.
-
«Relevant for livet og skolekvardagen». En analyse av relevansbegrepets inntog i Den kulturelle skolesekken
-
Å oppleve teori med kroppen
-
Editorial: Embodied Pedagogy and Movement (Discourses) in Physical Education
-
Impressive study of a complex and sensitive subject
-
Everybody Can Dance—Except Aging Professional Dancers! A Discussion of the Construction of the Aging Dancing Body in Four Dance Texts
-
Teoretisk posisjonering-om konstruksjon av studenten/eleven i undervisning i kroppsøving/dans
-
Kroppsøving i skolen
-
Webinar with Pirkko Markula & Suzanne Lundvall
-
Webinar with Pirkko Markula & Suzanne Lundwall
-
Gran og alderen. https://www.morgenbladet.no/ideer/debatt/2021/12/23/det-er-andre-betingelser-enn-alder-alene-som-rangerer-oss/
-
The body discourse promoted in physical education textbooks
-
Taking time for new ideas: learning qualitative research methods in higher sports education
-
Å stå opp om morgenen eller å våkne til en ny dag
-
Structural Discrimination in Physical Education. The “Encounter” Between the (White) Norwegian Teaching Content in Physical Education Lessons and Female Students of Color's Movements and Expressions
-
Kjønn og inkludering.
-
“Super stoked girls” - a discourse analysis of girls’ participation in freeride skiing
-
The teacher-body as a dramaturgical axis for composing a lesson
-
Følelser som viser veien - eller følelser som står i veien?
-
The formation and central aspects of teaching and learning in Physical Education in a time of reforms.
-
Epilog
-
Å flyte rundt i kroppslig eksistens - læringens grunn?
-
Unpacking the joy of movement – ‘it’s almost never the same’
-
Theorizing bodily dialogs-reflection on knowledge production in phenomenlogical research
-
How the concept of bodily learning challenges teaching and learning in Norwegian Physical Education (PE) based on the Norwegian curriculum renewal reform in school subjects in 2020 (LK20). Operationalizing “bodily learning” in PE
-
Boklansering av den vitenskapelige antologien "Kroppslig læring. Perspektiver og praksiser" ved Universitetsforlaget. Redaktører: Østern, Bjerke, Engelsrud & Sørum
-
Innledning til boken
-
Kroppslig læring - perspektiver og praksiser
-
Selvsagt skal det være karakterer i faget kroppsøving. Kronikk
-
Movement as relations—preverbal, conscious, and affected?
-
Den Ene og den Andre. Betraktninger om forskningsbaserte stillbilder av kjønnsforskjeller og andre forskjeller i skolen
-
[Podcast, krø.no] Innsats i kroppsøving
-
Hvem har sagt at alle elever skal like kroppsøving? Motsvar.
-
Med blikk for læring: Teorier og praksiser
-
Book Launch - Celebrating 'Childhood Cultures in Transformation - 30 Years of the UN Convention on the Rights of the Child in Action towards Sustainability'
-
Kronikk i forskning.no. Faget heter kroppsøving, ikke gym
-
[Podcast, krø.no] Elevsyn, kropp og læring i kroppsøving
-
Aktiv på egne premisser : en diskursanalyse av faglige retningslinjer
-
The Messiness of Children’s Voices: An Affect Theory Perspective
-
Teaching creative dance in school – a case study from physical education in Norway
-
Språkbruk om kroppsøving: Et kritisk blikk på ny læreplan i Fagfornyelsen (LK20)
-
Ikke til stor skade om flere kommuner gjør som Trondheim: exit Ungdata.
-
Kropp-sinn; fysisk-psykisk : et bidrag til avklaring av et grunnlagsproblem i helse-og sosialfagene
-
Tensions and tractions of moving together and alone in physical education
-
https://www.utdanningsnytt.no/fagfornyelse-kroppsoving-laereplaner/er-det-rom-for-elevens-kroppslige-laering-i-fremtidens-kroppsovingsfag/204645
-
“Deep Bodily Learning” - suggestions for Pedagogical Approaches.
-
Bodily sensitivity – collective bodily sensitivity and framing – normative regulations of movement - the individual movement and collectively functioning?
-
How can researchers and teachers in school together rethink physical education for the future.
-
“Rethinking Physical Education for the Future. A Comparative Study of Transnational Development of Bodily Learning Dimensions”
-
Leder/Editorial - Kroppslig læring
-
Exploring democratic relations in higher dance education : a case study
-
Sårbarhet som profesjonsetisk kompetanse? En metarefleksjon basert på undervisning i skapende dans i høyere utdanning
-
Tro, håp og sikker viten om fysisk aktivitet :
-
Journeys of discovery”:ambiguities that arise from children’s embodied being s
-
"What" happened! - And the how of teaching -
-
Den kroppsliga dialogens möjligheter i fenomenologisk forskning.
-
Er det rom for elevens kroppslige læring i fremtidens kroppsøvingsfag?
-
Dynamikken i den kroppslige læringen
-
The constitution of the ‘able’ and ‘less able’ student in physical education in Norway
-
Skapende dans i en skolekontekst – et forskningsfelt?
-
Siste nytt fra bekymringsbransjen. https://www.nrk.no/ytring/siste-nytt-fra-bekymringsbransjen-1.14481445
-
""Den nordiske monografi"" - et bidrag til kunnskap om fysioterapipraksis? :
-
Primary Physical Education in Norway
-
Tro, håp og sikker viten om fysisk aktivitet
-
https://forskning.no/barn-og-ungdom-helse-kronikk/tro-hap-og-sikker-viten-om-fysisk-aktivitet/1271897
-
The Discursive Constitution of Student «Ability» in Physical Education
-
"Den nordiske monografi" - et bidrag til kunnskap om fysioterapipraksis?
-
Kjære anonym mamma. Ingen barn skal oppleve å være verdt kun en liten strek på en idrettsdag. Din historie viser at hensikten med idrettsdager må etterspørres.
-
Berør og bli berørt
-
Språkløs rasisme på Dansens Hus
-
Man blir ikke syk av å lese en blogg
-
Staging Fatness
-
Den diskursive konstitueringen av den "dyktige" og "mindre dyktige" elev i norsk kroppsøving
-
La barn bruke kroppen som de vil.
-
Kroppsøving bør tilpasses alle elever
-
https://forskning.no/meninger/debattinnlegg/2018/04/det-kan-vaere-smertefullt-laere-ikke-bare-goy-kroppsoving-gym-skole-utdanning
-
Tror ikke studenter leser mer hvis pensum heter kjernelitteratur.
-
Mennesket er ikke oppdelt i "fysisk" og "psykisk"
-
EKKO, NRK P2. "om å tape ansikt"
-
Being present with the patient : a critical investigation of bodily sensitivity and presence in the field of physiotherapy.
-
Begrepsforståelse i og for fysioterapi – hva er «psykisk» og hva er «fysisk» helse?
-
Boken som mangler, ord som går på tomgang og sykt flinke jenter : kunnskap og helse :
-
Situating Cultural Diversity in Movement
-
Editorial
-
Situating cultural diversity in movement. A case study on physical education teacher education in Norway
-
Fysisk aktivitet for bedre psykisk helse – noen betraktninger.
-
Takk til dere som skriver. Jeg bringer det videre til de ansvarlige.
-
Barnet som et kroppslig vesen-et fraværende tema
-
«Det er lett å se hvem av dere som har god innsats» : om elevers innsats og lærerens blikk i kroppsøving
-
Staging fatness
-
Norsk nettverk for universitets- og høgskolepedagogikk: perspektiver på framtidig rolle for uh-pedagoger i lys av St.Mld. 16 (2016-2017)
-
The changing value of vigorous activity and the paradox of utilising exercise as punishment in physical education
-
Girls’ bodily activities in physical education How current fitness and sport discourses influence girls’ identity construction
-
Kroppens subjektivitet – glemt eller anerkjent i fysioterapifaget?
-
Hvilke oppfatninger om virkeligheten opererer i virkelighetsdebatten?
-
Er alle kvinner fortapt i kroppshat? Det kunne være opplysende med noen kritiske spørsmål, Skårderud
-
Tull med tall om globalisert kroppshat
-
https://morgenbladet.no/ideer/2016/11/hvilke-oppfatninger-om-virkeligheten-opererer-i-virkelighetsdebatten
-
Boken som mangler, ord som går på tomgang og sykt flinke jenter: Kunnskap og helse
-
Pust i bakken - uten astmamedisin.
-
Medaljer for enhver pris?
-
Effects of physical activity on schoolchildren's academic performance: The Active Smarter Kids (ASK) cluster-randomized controlled trial
-
Retusjering i kampen mot kroppspresset
-
Retusjering i kampen mot kroppspresset
-
Jenter og gym - ingen krise
-
Presset på kroppspresset
-
Presset på kroppspresset
-
Vi må slutte å prate om kroppspresset
-
Krever undervisningskompetanse
-
Negotiating options in weight-loss surgery ‘‘Actually I didn’t have any other option’’
-
Hva skjer i kroppsøvingsfaget?
-
Kjønn og inkludering
-
Fra forskning til politikk
-
Utvendig og innvendig forståelse
-
La oss glemme kroppen!
-
Actually, I did not have any other choice
-
Nye grep i fedmefeltet
-
How children with disabilities engage in occupations during a transitional phase
-
Changing bodies, changing habits : Women's experiences of intervall training following gastric bypass surgery
-
Skandaløst om kroppsøving; Å betrakte kroppsøving som synonymt med idrett er snevert og gammeldags
-
Mer av det samme?
-
Læreren-som-kropp. Kontakt, kommunikasjon og ledelse som lærerkropp
-
Når fedmekirurgi vurderes som "siste sjanse"
-
Inclusion and participation in everyday school life: experiences of children with physical (dis)abilities
-
Å forstå barn og ungdom som kropp - hva betyr det for fysioterapeuters kommunikasjon og behandling
-
"Imprisoned" in pain: analyzing personal experiences of phantom pain
-
‘Being an ordinary kid’ – demands of everyday life when labelled with disability
-
"På livet laus" P2 NRK
-
Researching embodiment in movement contexts: a phenomenological approach
-
"Different perspectives on the body-different approaches in empirical research"
-
Gruppebasert trening etter fedmekirurgi -utfordringer og muligheter
-
Barn, funksjonshemming og deltakelse
-
Kroppen I klinisk kommunikasjon
-
The Dancing Body and Production of-and Merging into Spatiotemoral Fields
-
Weight loss surgery as a tool for changing lifestyle?
-
Allowing one's own experiences to "count". Elaborating on inter-subjectivity and subjectivity in phenomenological studies
-
Kroppen som kunnskapsobjekt og utøvelsessubjekt
-
om bevegelse og (kropps)fenomenologisk forståesle-empiriske eksempler
-
Intimacy and passivity in Spa treatments - individual women’s experiences
-
Idrett : nytte og erfaring
-
Navnet skjemmer ingen? Overvektstematikken i møtet mellom forskning og marked
-
Når målet ikke helliger middelet. Debattinnlegg
-
Living with bodily changes after weight loss surgery - women's experiences of food and "dumping"
-
Cancer patients' experiences of using an Interactive Health Communication Application (IHCA)
-
Dis-appearance and dys-appearance anew: Living with excess skin and intestinal changes following weight loss surgery
-
"Friendships in all directions"- Norwegian Children With Disabilities Experiencing Friendship"
-
Experiences of being tested: a critical discussion of the knowledge involved and produced in the practice of testing in children's rehabilitation
-
Spa - forbruk av velvære, helse og skjønnhet
-
"My Own Way of Moving" - Movement Improvisation in Children's Rehabilitation
-
Rehabilitation of a knee injury : tensions between standard exercises and lived experiences
-
Large women's experiences of exercise
-
Sterke følelser om fedme
-
Kirurgenes forsvarere
-
"My quality of life is worse compared to my earlier life" : living with chronic problems after weight loss surgery
-
Betydninger av teori(er) om kroppen
-
"Følelsene kommer bare ut av meg" : om noen unge danseres egentrening
-
"To allow oneself to dance..." : understanding the individual training of a selection of young dancers
-
Jakten på overvektige
-
Dilemmas in the process of weight reduction: Exploring how women experience training as a means of losing weight
-
Frigjort gjennom kollektivet : om meningen med kampsport
-
Aerobic exercise and health : a tenuous connection
-
Aerobic exercise and health - a tenuous connection?
-
Empirical Phenomenology - a response to post-structural critisism
-
Gutter og jenter sammen i gym
-
Klanen-den kollektive kroppen
-
'I am not that old': inter-personal experiences of thriving and threats at a senior centre
-
'I am almost like a fish': an investigation of how children with congenital heart disease experience and perform movement in daily life
-
Implementation as (inter)action
-
Moving you, moving me, moving us: Researchers and Children with Disability Moving Together
-
Humanistisk sykdomslære. Tanker om helse og velvære, sykdom og diagnoser
-
Humanistisk sykdomslære
-
Trening på godt og vondt
-
Å være redd for å bevege seg - en privat erfaring i en helsefaglig praksis?
-
Overvåkning av vekt
-
Topptrent og ødelagt. Flat mange, stramme lår og fast rumpe. Må det være vondt å være kvinne?
-
Topptrent og ødelagt. Flat mage, stramme lår og fast rumpe. Må det være vondt å være kvinne?
-
Kroppen-eksteriør eller levd erfaring?
-
Teaching Styles in Contact Improvisation: An Explicit Discourse with Implicit Meaning
-
Hvad er krop
-
Obesity as a life experience
-
Barns personlige bevegelser - glimt fra et forskningsprosjekt
-
Children`s personal movements in daily life
-
The ambiguity of weight - loss
-
Bevegelse som erfaring - en utfordring for fysioterapien
-
Disiplineringens muligheter. Øyvind Jørgensens dansekunst og kroppssyn
-
Dokumentar - en problematisk sjanger
-
Fete barn bør få være i fred
-
Bred debatt om fedme
-
Farlig frykt for fettet
-
Hva er kropp
-
Obesity as a life experience - an empirical study
-
Forskererfaringer og refleksjon basert på utvalgte situasjoner fra feltforskning i sykehus
-
Dokumentar, en problemfri sjanger?
-
Tufte og populariteten
-
Dokumentar, en problemfri sjanger?
-
Fysioterapi som sosial og relasjonell praksis
-
Fysioterapi som social og relationel praksis
-
Al videnskab kan diskuteres
-
Om å ta kroppen på ordet - Metodologiske utfordringer i kvalitative forskningsintervjuer
-
Bevegelse som utforskning og utfoldelse
-
Forskererfaringer og refleksjon basert på utvalgte situasjoner fra feltforskning i sykehus
-
The lived body as experience and perspective: methodological challenges
-
Young Women`s Fitness Practices: A critical View
-
Mer gym for enhver pris?
-
Phenomenologie de la Perception - 60 years later. An example from empirical dance research
-
Bodily beeing as a relational experience - an example from contemporary dance practice
-
Aerobictrening som arena for ambivalent erfaring
-
Å forske i og om fellesskap på sjukeheim : ei metodologisk gjennomtenking
-
For enkelt om samtidsdans
-
Livsvärdsfenomenologi och vårdforskning
-
Fysioterapibehandlingens kompleksitet med fokus på kropp og kjønn-en videoanalyse av et eksempel fra praksis
-
Å forske i og om fellesskap på sjukeheim ei metodologisk gjennomtenking
-
Intensivpasientens erfaringer. En problematisering av minnekategorisering i forskning og klinikk
-
Innelukket i smerte og utelukket fra verden noen menns erfaringer
-
Den overvektige kroppen
-
Kroppen er ikke en ting
-
The dancing body-a gender perspective
-
Metodologiske utfordringer med den levde kroppen som erfaring og perspektiv
-
Survival og the fitness. Aerobictrening som ambivalent erfaring. Kommersialisering av trening
-
Mellom selvutfoldelse og konformitet : treningssenteret som arena for tvetydig erfaring
-
"uke 43" - ny lesning
-
Clemet og kvaliteten
-
Kroppens gyldighet i kvalitativ forskning. Et eksempel
-
Kartlegging et spørsmål om perspektiv og projeksjon. En innholdsanalyse av kartleggingsinstrumentene GMFM og PEDI
-
Contactimprovisation as genre and experience
-
Discursive Negotiations of Prestructured Movement- Contactimprovisation as Genre and Experience
-
Dans i spenningsfeltet mellom subjektiv erfaring og vurdert produkt?
-
Aerobictrening som ambivalent erfaring
-
Validiten i den levde kroppens erfaring
-
Discursive Negotiations of Prestructured Movement- Contactimprovisation as Genre and Experience
-
Tiden det tar-kroppen og språket
-
Trening som erfaring og symbol
-
Fitnesskultur og kroppsforståelse
-
En dag uten trening er en dag uten mening
-
Toppidrettens dilemmaer
-
Hvor ble det av løperne?
-
Par i bevegelse-opplevelse av arbeidsdeling og kroppsvaner
-
Kroppen som erkjennelse og mulighet
-
"Fallgruber og muligheter i kommunikasjon med par"
-
Kroppen som tilstand eller gjenstand
-
Kjærlighet og Bevegelse. Fragmenter til en forståelse av fysioterapeutisk yrkesutøvelse
-
Kropp og sjel. Et dualistisk eller dialektisk forhold? Forsøk på avklaring av et av fysioterapiens grunnlagsproblemer