Førstelektor

Hege Cathrine Aarlie

Arbeids- og kompetanseområde

Er førstelektor i miljøterapeutisk arbeid, utdannet vernepleier og master i kunnskapsbasert praksis (KBP). Leder nå internasjonalt team ved Institutt for Velferd og Deltaking (IVD) med ansvar for koordinering og implementering av internasjonalisering helhetlig på bachelor og masterutdanninger på IVD. 

Har vært programkoordinator og fagseksjonsleder for Bachelor i vernepleie. Campus Bergen.

Leder for internasjonalt det internasjonale nettverket Crossing Borders. Leder HKdir prosjektet Ut i Verden! og prosjektet Social Work Education: Innovation for Transformative Change- SoWEGloW. Institusjonsansvarlig for Norec prosjektet: Children with disabilities and Human Rights conventions. 

Vitenskapelig ansatt i Utdanningsutvalget på HVL.

 



Underviser i

Miljøteraputisk arbeid, kunnskapsbasert praksis, forskning og metode, prosjektarbeid, internasjonalisering og flerkulturelle perspektiver i utdanningene. 


Forskar på

Utviklingsarbeid og kvalitetsforbedring i utdanningene 

Internasjonalisering hjemme 

Miljøterapeutisk arbeid

Autismespektertilstander

Traumesensetiv omsorg i skole

Kunnskapsbasert praksis

Simulering

 


Forskargrupper

Underviser i
  • BSVCBE1, Crossing Borders - Social Inclusion and Active Citizenship, Høst 2025, emneansvarlig
  • BSVCBE2, Crossing Borders - Ways to Improve Participation, Høst 2025, emneansvarlig
  • BSVCBP, Crossing Borders - practical placement, Høst 2025
  • SABV260, Socio-Cultural Diversity and Inequalities in Social Work, Vår 2026
  • SAVPU301, Praksisstudiar. Ut i verden! Tverrprofesjonelt samarbeid på tvers av landegrenser, Høst 2025
  • VPD120, Menneskets utvikling og læring i eit livsløpsperspektiv, Vår 2026
  • VPL100, Vernepleie, fag og profesjon, Høst 2025
  • VPL130, Miljøterapeutisk arbeid , Vår 2026
  • VPL200, Vernepleiaren si helsefaglege kompetanse, Høst 2025
  • VPL300, Vernepleiefaglig arbeid mellom individ og system, Høst 2025

Publikasjonar

  • Starting a cultural collective for mothers of children with disabilities : a case study

    Solfrid Raknes, Siv Elin Nord Sæbjørnsen, Hege Cathrine Aarlie, Thrine Marie Nøst Bromstad, Mariana Josephat Makuu, Caroline Yamala (2024)
  • Hvorfor skal vernepleierstudenter søke utveksling?

    May Østby, Siv Elin Nord Sæbjørnsen, Hege Aarlie, Thrine Marie Nøst Bromstad (2023)
  • NOREC-prosjektet i Arusha, Tanzania

    May Østby, Siv Elin Nord Sæbjørnsen, Hege Aarlie, Thrine Marie Nøst Bromstad, Guro Fiskergård Werner (2023)
  • Small-scale Collaborative International Online Learning – is that the future when thinking of internationalisation as quality improvement in bachelor degrees?

    Hege Aarlie (2022)
  • Into the World! Internationalisation starts at your doorstep!

    Hege Aarlie, Steffen Hansen, Tonje Solberg, Irene Helland Vikøren (2022)
  • Internationalisation at home – A viable transnational and multi-disciplinary program. Crossing Borders

    Hege Aarlie (2022)
  • Sustainable internationalization at home. Collaborative Online International Learning (COIL) - points from the symposium, September 2022.

    Leif Steinar Alfsvåg, Torunn Stornes Kittelsen, Svein Ove Lysne, Hege Aarlie, Bente Kvilhaugsvik (2022)
  • Community Implementation of Early Behavioural Intervention: Higher Intensity and Quality Gives Better Outcomes

    Hege Aarlie, Sigmund Eldevik, Kristine Berg Titlestad (2021)
  • Internasjonalisering - praksis Delprosjekt 3 i Operasjon bachelorpraksis FHS

    Mildrid Jorunn Haugland, Hege Aarlie, Bente Albrigtsen, Cecilie Solberg, Eve Therese Djupevåg Hitland, Ida Hobæk Hovland (2021)
  • Community Implementation of Early Behavioral Intervention: Higher Intensity Gives Better Outcome

    Sigmund Eldevik, Kristine Berg Titlestad, Hege Cathrine Aarlie, Roy Tønnesen (2019)
  • Effects of Functional Discrimination Training on Initial Receptive Language in Individuals With Autism Spectrum Disorder

    Sigmund Eldevik, Hege Aarlie, Kristine Berg Titlestad, Ellie Kazemi, Greg Elsky (2019)
  • Simulation-based training for nurses: systematic review and meta-analysis

    Pål André Hegland, Hege Aarlie, Hilde Strømme, Gro Jamtvedt (2017)
  • Effects of Functional Reinforcement on Receptive Discriminations in Children with Autism.

    Sigmund Eldevik, Hege Aarlie, Kristine Berg Titlestad (2016)
  • Establishing Joint Attention in Children with Autism; A Systematic Review

    Hege Aarlie, Lillebeth Larun, Sigmund Eldevik (2015)
  • Går du i gummistøvler på fest når det regner?

    Maj-Britt Rocio Posserud, Hege Cathrine Aarlie (2015)
  • Community Implementation of Behavioral Intevention for children with Autism

    Hege Aarlie, Sigmund Eldevik, Kristine Berg Titlestad (2014)
  • Effects of Automatic Reinforcement on Basic Receptive Discriminations in Children with Autism.

    Hege Aarlie, Kristine Berg Titlestad, Sigmund Eldevik (2014)
  • Implementering av en anbefaling i en kunnskapsbasert retningslinje - et kvalitetsforbedringsprosjekt i Bergen kommune

    Hege Aarlie (2013)