Førstelektor

May Britt Revheim Brekke

Arbeids- og kompetanseområde

Forskar på
  • Pedagogiske handlinger, transformativ læring, refleksjon og kritisk tenkning

Forskargrupper
Underviser i
  • LUPEF103, Profesjonsfag: Lærarrolla og elevane si læring og utvikling, 25/26, emneansvarlig
  • MGUPE401, Pedagogikk og elevkunnskap, emne 4 - Den forskande, nyskapande og etisk medvitne lærar, 25/26, emneansvarlig
  • MPUV505, Utdanningsforsking i praksis, 25/26

Publikasjonar

  • Å spørre som en pedagogisk handlingsform

    May Britt Revheim Brekke, Marianne Leikvoll Eide (2024)
  • Questions and answers – indirect teaching to foster students independent thinking and freedom

    Marianne Leikvoll Eide, May Britt Revheim Brekke (2024)
  • Grunnlag for kvalifisering til førstelektor i pedagogikk

    May Britt Revheim Brekke, Marianne Leikvoll Eide (2022)
  • Om pedagogisk forskning ved norske lærerutdanninger Pedagogikkutdanneres oppfatninger av pedagogisk forskning

    Herner Sæverot, May Britt Revheim Brekke, Dziuginta Baraldsnes, Glenn-Egil Torgersen (2022)
  • Bakgrunn for utvikling av prosjektet Å spørre som en pedagogisk handlingsform, knyttet til arbeidskrav 3 (MGUPE101)

    Marianne Leikvoll Eide, May Britt Revheim Brekke (2021)
  • Kritisk tenkning og refleksjon. En pilotundersøkelse

    May Britt Revheim Brekke, Marianne Leikvoll Eide (2021)
  • Fortelling som inngang til pedagogisk kunnskap

    Marianne Leikvoll Eide, May Britt Revheim Brekke (2021)
  • Aktiv deltakelse i pedagogikkstudiet i lærerutdanningen

    May Britt Revheim Brekke, Marianne Leikvoll Eide, Kjersti Nedland Røneid (2021)
  • "Praksis er praksis, og skole er skole, tenker jeg"

    May Britt Revheim Brekke, Marianne Leikvoll Eide (2021)
  • Oppdragende undervisning i høyre utdanning (lærerutdanning): Gjelder oppdragelse også for voksne?

    Marianne Leikvoll Eide, May Britt Revheim Brekke (2020)
  • Referee

    May Britt Revheim Brekke (2020)
  • Deltakelse og kritisk tenkning - praksisnær forskning

    May Britt Revheim Brekke, Marianne Leikvoll Eide (2020)
  • Praksisfortelling, refleksjon og transformativ læring

    May Britt Revheim Brekke, Marianne Leikvoll Eide (2019)
  • Erfaringer med studentaktive læringsformer

    May Britt Revheim Brekke, Marianne Leikvoll Eide (2018)
  • Utprøving av studentaktive læringsformer i PEL-faget GLU (2017): Et samarbeidsprosjekt mellom faglærere ved HVL.

    Marianne Leikvoll Eide, May Britt Revheim Brekke, Gunn Tone Iversen, Eirik S. Jenssen (2018)
  • Praksisfortellingen som studentaktiv læringsform

    May Britt Revheim Brekke, Marianne Leikvoll Eide (2018)
  • Hva er undervisningskvalitet i lærerutdanningen?

    May Britt Revheim Brekke (2017)
  • Midtveisevaluering PEL i GLU, 1 trinn (1-7)

    May Britt Revheim Brekke (2017)
  • Midtveisevaluering PEL i GLU, 1.Trinn (5-10)

    May Britt Revheim Brekke (2017)
  • Teoriens manglende plass i praksissamtalen

    Marianne Leikvoll Eide, May Britt Revheim Brekke, Asle Holthe (2017)
  • Pedagogisk refleksjon i "det undersøkende rommet"

    May Britt Revheim Brekke (2017)
  • "Profesjonsfaget" eller "Pedagogikk og elevkunnskap" - mer enn navnet må vinnes.

    May Britt Revheim Brekke, Gerd Grimsæth (2016)
  • Refleksjonens betydning for læring

    May Britt Revheim Brekke (2015)
  • Refleksjon som et pedagogisk begrep

    May Britt Revheim Brekke (2015)
  • Referee

    May Britt Revheim Brekke (2015)
  • Praksismøtet som læringsarena. Fokus på funn.

    May Britt Revheim Brekke, Marianne Leikvoll Eide (2015)
  • Trepartsamtalen. Lærerstudentenes forståelse av teori og praksis i praksissamtalen.

    Marianne Leikvoll Eide, May Britt Revheim Brekke (2015)
  • "Pedagogisk kunnskap under press"

    May Britt Revheim Brekke, Marianne Leikvoll Eide (2015)
  • "Praksismøte"

    Solveig Kalgraf, May Britt Revheim Brekke (2014)
  • Pedagogikkens plass i lærerutdanningen

    May Britt Revheim Brekke, Marianne Leikvoll Eide (2014)
  • Videosekvenser: Samtaler om gjennomført undervisning i praksis

    Solveig Kalgraf, May Britt Revheim Brekke (2014)
  • Kjønn i skolen

    May Britt Revheim Brekke (2014)
  • Kommunikasjonen i praksismøtet

    Solveig Kalgraf, Gro Karper Bjørgaas, May Britt Revheim Brekke (2012)
  • "Veiledning og vurdering av studenter i praksis - hvordan kan praksisskole og høyskole samarbeide om dette?"

    May Britt Revheim Brekke (2011)
  • Undervisningsmateriell

    May Britt Revheim Brekke (2010)
  • Metodespesialisering i kvantitativ metode

    May Britt Revheim Brekke (2010)
  • Bruk av kvantitativ metode i pedagogisk forskning

    May Britt Revheim Brekke (2010)
  • Forskeren. Gutters skoleresultater

    May-Britt Revheim Brekke (2008)
  • Skolene må diskutere kjønn.

    May-Britt Revheim Brekke (2008)
  • Skolene må diskutere kjønn

    Karen Valsø, May Britt Revheim Brekke (2008)
  • Gutter ut av rekken går. Betydningen av kjønn og sosial bakgrunn for skoleresultater.

    May Britt Revheim Brekke (2007)