Arbeids- og kompetanseområde
Forskar på- Pedagogiske handlinger, transformativ læring, refleksjon og kritisk tenkning
Forskargrupper
Publikasjonar
-
Å spørre som en pedagogisk handlingsform
-
Questions and answers – indirect teaching to foster students independent thinking and freedom
-
Grunnlag for kvalifisering til førstelektor i pedagogikk
-
Om pedagogisk forskning ved norske lærerutdanninger Pedagogikkutdanneres oppfatninger av pedagogisk forskning
-
Bakgrunn for utvikling av prosjektet Å spørre som en pedagogisk handlingsform, knyttet til arbeidskrav 3 (MGUPE101)
-
Kritisk tenkning og refleksjon. En pilotundersøkelse
-
Fortelling som inngang til pedagogisk kunnskap
-
Aktiv deltakelse i pedagogikkstudiet i lærerutdanningen
-
"Praksis er praksis, og skole er skole, tenker jeg"
-
Oppdragende undervisning i høyre utdanning (lærerutdanning): Gjelder oppdragelse også for voksne?
-
Referee
-
Deltakelse og kritisk tenkning - praksisnær forskning
-
Praksisfortelling, refleksjon og transformativ læring
-
Erfaringer med studentaktive læringsformer
-
Utprøving av studentaktive læringsformer i PEL-faget GLU (2017): Et samarbeidsprosjekt mellom faglærere ved HVL.
-
Praksisfortellingen som studentaktiv læringsform
-
Hva er undervisningskvalitet i lærerutdanningen?
-
Midtveisevaluering PEL i GLU, 1 trinn (1-7)
-
Midtveisevaluering PEL i GLU, 1.Trinn (5-10)
-
Teoriens manglende plass i praksissamtalen
-
Pedagogisk refleksjon i "det undersøkende rommet"
-
"Profesjonsfaget" eller "Pedagogikk og elevkunnskap" - mer enn navnet må vinnes.
-
Refleksjonens betydning for læring
-
Refleksjon som et pedagogisk begrep
-
Referee
-
Praksismøtet som læringsarena. Fokus på funn.
-
Trepartsamtalen. Lærerstudentenes forståelse av teori og praksis i praksissamtalen.
-
"Pedagogisk kunnskap under press"
-
"Praksismøte"
-
Pedagogikkens plass i lærerutdanningen
-
Videosekvenser: Samtaler om gjennomført undervisning i praksis
-
Kjønn i skolen
-
Kommunikasjonen i praksismøtet
-
"Veiledning og vurdering av studenter i praksis - hvordan kan praksisskole og høyskole samarbeide om dette?"
-
Undervisningsmateriell
-
Metodespesialisering i kvantitativ metode
-
Bruk av kvantitativ metode i pedagogisk forskning
-
Forskeren. Gutters skoleresultater
-
Skolene må diskutere kjønn.
-
Skolene må diskutere kjønn
-
Gutter ut av rekken går. Betydningen av kjønn og sosial bakgrunn for skoleresultater.