E-skjema - Sensor
Stig Audun Eriksson
Arbeids- og kompetanseområde
Professor emeritus (fra 01.08.2016). Har erfaring og kompetanse knyttet til følgende områder innenfor det brede feltet drama/teater og utdanning:
- Drama/dramapedagogikk/dramadidaktikk
- Drama i skolen
- Dramautdanning
- Anvendt drama/teater
- Teater-i-undervisningen - TIU
- Teaterformidling
- Teaterhistorie
- Internasjonalisering.
Underviser i
- Drama/teaterpedagogikk og didaktikk, teaterhistorie, anvendt drama/teater, estetikk. Spesialområder: Bertolt Brecht. Dorothy Heathcote
- Jeg er nå pensjonert, men har som professor emeritus tilknytning til det dramafaglige miljøet og Institutt for kunstfag. Kan forespørres om undervisningsoppdrag og kommisjonsarbeid.
Forskar på
- Effekter av drama/teater og undervisning: http://www.dramanetwork.eu/
- Drama - teater - demokrati: Drama, teater og demokrati (Antologi I - I barnehage, skole, museum og høyere utdanning) - Fagbokforlaget.no
- Bertolt Brechts lærestykkemetodologi
- 'Distansering' / 'underliggjøring' i prosessdrama og anvendt teater
- Dorothy Heathcotes teori og metode
- https://1drv.ms/b/s!AjebEk9sYsIlhd9LQCdwOrzVijnAlg?e=fKfBx2
Forskargrupper
Publikasjonar
-
DRAMATIC PLAY (戏剧性游戏) STORY (故事) PROCESS DRAMA (过程戏剧). Some reflections around basic concepts for using drama in education
-
Drama Conventions in Educational and Applied Sciences
-
Humanizing Education with Dramatic Inquiery. In Dialogue with Dorothy Heathcote's transformative Pedagogy
-
Hills like white elephants: a drama conventions approach to short-story
-
Conversation with Cecily O'Neill - a video interview. (Presented in Education in the North, Vol. 31, No. 2, 2024)
-
IDEA. Journal Presentation Day
-
Educational Drama in Norway. From cultural expression to curriculum element
-
Interview with Li Yingning
-
Reflections on 'living through' and 'distancing': a critical essay related to Heathcote’s and Brecht’s poetics
-
Kina samarbeidet fra 2004
-
Vaffelhjare: Digital læringsressurs for 3-6. trinn: https://dramaogteater.no/laeringsressurs/
-
Fagsamtale om «dramafagets plass i skole og samfunn»
-
Et historisk tilbakeblikk på drama ved HVL. Drama 50 år.
-
Fagsamtale om dramafagets plass i skole og samfunn
-
Christmas traditions and performance rituals: A look at Christmas celebrations in a Nordic context
-
Interview with Li Yingning
-
Conceptions of drama and theatre
-
Educational drama, traditional Chinese culture, and current governmental policies
-
The Antigone Project. A Drama Centred Approach to Gender-based Violence. Teacher’s Handbook, pp. 25-28 and 63-69
-
Hans og Grete (3. og 4. trinn)
-
Gruppe V-est. Nettverk for kunstfag på Vestlandet
-
DRAMA. Kampen for tilværelsen - faget gjennom 45 år
-
From short story to process drama: A Chinese and a Norwegian classroom approach
-
Educational drama in Norway: From cultural expression to curriculum element
-
Antigone: a project to address gender-based violence with drama
-
"But Damn It, Without The Illusion, What Would Man Have Been Then?"
-
In Medealand. A Medean Process Drama Approach on Gender Based Violence (GBD)
-
From short-story to process drama. With Tor-Åge Bringsværd’s All the kind people as point of departure
-
Workshop for Bertolt Brecht's learning play The Mother. Scene 6c.
-
Some critical reflections on ‘distancing’ and ‘living through’ – related to the work of Dorothy Heathcote – with a sidelong glance at Bertolt Brecht.
-
Distancing as Topos in Process Drama
-
Bertolt Brechts dramaturgi og teatersyn.
-
Experiencing and Learning through Story and Educational Drama: A Workshop Example
-
The History of IDEA. IDEA Online 30 Years Anniversary Program. Session Two
-
ILSA in Arts Education: The Effect of Drama on Competences
-
Jenta på loftet - en interaktiv forestilling for mennesker som lever med demens
-
DICE, Teater som danning, Drama-Teater-Demokrati. Tre forskningsprosjekter.
-
Experiencing and Learning through Story and Educational Drama
-
The Dorothy Heathcote Archive
-
Den problematiske faggruppen praktiske og estetiske fag
-
Drama/Theatre and Bildung. Reflections on the Norwegian Discourse of Bildung and the 'Theatre as Bildung' Project in Bergen, Norway (2013).
-
Living through extremes in process drama
-
Perspektiver fra en annen kant av fagfeltet: Fra dramapedagogikk til anvendt teater. Eksempler lokalt, nasjonalt, internasjonalt
-
Visiting Schools for Visiting Theatre. Researching a drama workshop and young people's response
-
Drama og fagfornyelsen. Nettartikkel
-
Introducing a "from text to theatre" approach. A workshop exploration of Medea and Medealand
-
Learning with Brecht: Exploring the "Learning to Read and Write" Scene in The Mother.
-
A Workshop Approach to a Scene from "The Mother"
-
The Jews at Møhlenpris. A process drama (by Allern, Eriksson, Folkedal) with text excerpts of Stig Amdam’s play Et bedre sted / A better Place (Oslo: Transit, 2011)
-
Drama/Theatre and Bildung. Reflections on the Norwegian discourse of Bildung and the ‘Theatre as Bildung’ project in Bergen (2013)
-
Applied drama and theatre. Workshops and lecture I
-
Applied drama and theatre. Workshops and lecture II. Malta
-
Teateranmeldelser som tekster i lærerutdanning – med utgangspunkt i Det Norske Teatrets Edda, 2017
-
The girl in the attic - a stripped version of the interactive performance with two actors: Katrine Heggstad (the girl), Stig Eriksson (the father) for people living in a care home in Shanghai, China. (translation by Sisi Zheng)
-
Jenta på loftet: en forestilling for mennesker som har levd lenge og noen ganger strever med å huske
-
Jenta på loftet: en forestilling for mennesker som har levd lenge og noen ganger strever med å huske
-
Jenta på loftet: en interaktiv forestilling for mennesker som har levd lenge og noen ganger strever med å huske
-
Jenta på loftet: en interaktiv forestilling for mennesker som har levd lenge og noen ganger strever med å huske
-
Jenta på loftet: en interaktiv forestilling for mennesker som har levd lenge og som noen ganger strever med å huske
-
Jenta på loftet: en interaktiv forestilling for mennesker som har levd lenge og noen ganger strever med å huske
-
Jenta på loftet: en interaktiv forestilling for mennesker som har levd lenge og noen ganger strever med å huske
-
Jenta på loftet: en forestilling for mennesker som har levd lenge og noen ganger strever med å huske
-
Jenta på loftet: en forestilling for mennesker som har levd lenge og som noen ganger strever med å huske
-
Drama in Norway. (A lecture on the development and current position of drama in education in Norway)
-
The Dance of Life. (An explorative process drama workshop based on Edvard Munchs painting "The Dance of Life").
-
Er estetiske fag kunnskapsfag?
-
1. Fra Brecht til Heathcote. Om å forske på distansering 2. DICE - drama Improves Lisbon Key Competences in Education 3. Drama, teater og demokrati
-
Dramakunnskap med nytt blikk
-
Avdeling for lærarutdanning - reformer, vekst og kompetansebygging
-
Drama- og teaterpedagogene i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
-
DIE and TIE in Norway, a paper presentation
-
Jenta på loftet
-
Jenta på loftet
-
Jenta på loftet
-
Jenta på loftet
-
Jenta på loftet
-
Jenta på loftet
-
The girl in the attic/Jenta på loftet
-
Kvifor appellerer Oskeladd-filmen?
-
Drama- og teaterpedagogisk forskning - 3 forelesninger: 1) Arven etter Brecht - distansering, 2) Teaterprøven som danningsrom - Fatzer, 3) Drama Improves Lisbon Key Competences in Education (DICE).
-
Først i Norden.
-
The Violence Workshop & The Violence Workshop re-visited
-
Drama, teater og demokrati. Om undervisning i barnehage, skole, museum og høyere utdanning
-
National Research Project: Drama/Theatre/Democracy: 2014-2017
-
3 years at the time. A condensed presentation of the IDEA history
-
Drama, teater og demokrati : Antologi I : I barnehage, skole, museum og høyere utdanning
-
Bertolt Brecht. Liv, produksjon og praksis
-
Jenta på loftet /The girl in the attic
-
Detalj og helhet ; et seminar for Kari Mjaaland Heggstad
-
Hjemmeside for nasjonalt forskningsprosjekt: Drama-teater-demokrati (DTD)
-
Dikt av Bertolt Brecht
-
På faghistoriske stier – med dramautdanningen i Bergen som ramme
-
Oversettelse av informasjon til programheftet: Teater-i-undervisning (TIU). En minifestival om interaktivt teater med fire ungarske TIU forestillinger og mer til…
-
Drama, teater og danning
-
Dramapedagogisk forskning - 3 forelesninger: 1) Om å forske på distansering, 2) Teaterprøven som danningsrom, 3) Drama Improves Lisbon Key Competences in Education (DICE).
-
The Drama Department - Bergen University College: A presentation of the programme Master of Drama Education and Applied Theatre
-
Critique of Rannveig Thorkildsdotti's draft of Ph.D.-dissertation
-
Byen med de 12 porter
-
Fra tekst til teater. Undervisningsmateriale til forestillingen UNDERLANDET
-
Fra tekst til teater. Undervisningsmateriale til forestillingen ANNE PEDERSDOTTER
-
Gammelt og nytt - med Brecht
-
Med Brecht som inspirasjon. Fem forelesninger.
-
Fra tekst til teater: Anne Pedersdotter
-
Unlocking the doors to theatre. Researching on accessing theatre for young people.
-
Opening the doors A research project on preparing schools for visiting theatre
-
The DICE has been cast. A presentation of an international research collaboration.
-
Drama - Teater - Demokrati (DTD). Nasjonalt forskningsnettverk for drama-/ teaterfag
-
Drama i skolen - endelig?
-
Teaterkompetanse og læringsform
-
The DICE has been Cast. A presentation of the research - design and results
-
Visiting Schools for Visiting Theatre. Researching Young peopl's response to introductory drama workshops.
-
Personalised learning = danning = the arts
-
Exploring the notion of Bildung in theatre work: conversations with actors rehearsing Brecht’s Fatzer
-
Med hjerte for prosessdrama
-
Frå tekst til teater. Undervisningsmateriale til teaterførestillinga VAFFELHJARTE
-
Applied Theatre Studies. Presentation of courses at Bergen University College
-
Fra tekst til teater. Undervisningsmateriale til forestillingen MEDEALAND
-
Internasjonalt forskningssamarbeid - Kinasamarbeidet
-
Lærerverksted: Flinkere elever med drama i skolen
-
‘Rolling the DICE’. Introduction to the international research project Drama Improves Lisbon Key Competences in Education
-
Kunnskapskanalen: Estetiske fag i lærerutdanningen
-
Opprør mot kultursenter
-
Exploring distancing in the work of Dorothy Heathcote: Estrangement as poetic distortion
-
Heathcote’s footprint in Norway
-
Introduksjon av Teater som danning-prosjektet
-
Teaterprøven som danningsarena. Perspektiver på skuespillerens danning
-
DICE - IDEA. Themes and further research
-
IDEA (International Drama/Theatre and Education Association). A mini history in facts and posters
-
Theatre and Bildung. Considering the rehearsal process as a (trans)formative dimension in theatre
-
Heathcote's uses of apostasiopoiēsis - or distance creation
-
Redaktørenes introduksjon
-
Teater som danning
-
"39 Witnesses" - a showcase
-
To aktuelle forskningsprosjekter: DICE (Drama Improves Lisbon Key Competences in Education) og DKS (Den kulturelle skolesekken). Introduksjon til forskningsprosjektenes format, metoder, hovedfunn og publikasjoner
-
Impressions from Research and Erasmus Exchange in the Drama Department of Bergen University College
-
Erasmus Mobility and Internationalization Process at Bergen University College, the Drama Department
-
Drama og innovasjon
-
Flinkere elever med drama i skolen. DICE-prosjektet 2008-2010
-
Danning som løgn. Om teaterprøven som danningsarena
-
Om å forske på distansering
-
Introduksjon til Nils Braanaas artikkel: Dialogpedagogikk og drama
-
Hva er klasseromsteater?
-
Presentasjon av internasjonalt arbeid ved Høgskolen i Bergen,dramaseksjonen
-
Researching Drama for Improving Key Competences in Education. Methods and findings of the international DICE Project
-
"Theatre as a Formative Arena. Perspectives on the work of the actor"
-
«Når kunstfag verkar. DICE-prosjektet 2008-2010»
-
The DICE has been cast - a presentation of research design and results
-
In memory of Dorothy Heathcote, MBE (29 August 1926 to 8 October 2011)
-
«Hvordan bidrar internasjonalt samarbeid til kvalitet og aktualitet i masterstudiet?»
-
Distancing
-
"Når kunstfag verkar" - En presentasjon av det européiske forskningsprosjektet DICE
-
Når kunstfag virker. DICE-prosjektet 2008-2010
-
Om drama, teaterpresentation och skapande - teater och skola i samarbete
-
DICE - Drama Improves lisbon key Competences in Education. Educational research study (2008-2010) of the effect of educational drama and theatre on key competences of lifelong learning
-
Dorothy har gått bort
-
HANSEL AND GRETEL. A drama workshop
-
Introducing DICE: Drama Improves Lisbon Key Competences in Education - a new European research project in the field of educational drama and theatre
-
Distancing at close range: making strange devices in Dorothy Heathcote's process drama Teaching Political Awareness Through Drama
-
Drama i skolen som forskningsprosjekt
-
From Bertolt Brecht to Dorothy Heathcote. Looking at making strange as a distancing device in drama education
-
Distancing as making strange. Looking at estrangement as a poetic and didactic device for stimulating processes of transformation in drama education
-
Forskningsprosjektet DICE (Drama Improves Libon Key Competences in Education) - en presentasjon av format og hovedfunn
-
Drama education at Bergen University College, and drama in the Norwegian education system
-
Introducing Distancing as a research topic in drama education
-
Picture as pre-text
-
From children's playing to drama
-
Drama in Kindergarten
-
DICE Research Project. A Presentation
-
Theory and practice in drama/theatre education- with a demonstration workshop based on Peer Gynt
-
Drama in education ? and some principles for creating drama and working with young people
-
Terningen er kastet. En DICE-ressurs. Forskningsresultater og anbefalinger for drama og teater i undervisning
-
The DICE has been Cast. A DICE resource. Research findings and recommendations on educational theatre and drama
-
Making a World of Difference. A DICE resource for practitioners on educational theatre and drama
-
Distancing as a poetic and didactic device in process drama - a rhetoric arts education perspective
-
Distancing as a poetic and didactic device in process drama - a rhetoric arts education perspective. I Jagiello-Rusilowski, Adam (ed.) 2010. Drama as dialogue for social change
-
Distansering på nært hold. En undersøkelse av betydningen av distansering i dramapedagogikk. I Østern, Anna-Lena; Björkgren, Mårten & Snickars-von-Wright, Birgitta (eds.) 2010. Drama in three movements. An Ulyssean encounter
-
Flinkere elever med drama i skolen (forskning.no). Publisert 5.11. 2010
-
A painting as pre-text. Edvard Munch's "The Dance of Life" A workshop for theatre education students at STA
-
The Golden Brush A drama in education workshop
-
The Golden Brush A drama in education workshop
-
Drama i norsk for utlendinger
-
Lectio praecursio. Distansering på nært hold
-
Distancing at Close Range. Investigating the Significance of Distancing in Drama Education
-
Distancing as a making strange concept. Presentation of a doctoral thesis
-
Die Situation der Theaterpädagogik in Norwegen
-
Methoden des 'process dramas' zur Themaschwerpunkt Konflikt: Workshop Demonstration mit den Berichten von Antigone und Rachel Corrie als Ausgangspunkt
-
The past in the present: A drama workshop about Antigone and Rachel Corrie
-
Looking at the Past for Stepping into the Future: Background Reflections for Drama in the Curriculum of the 21st Century
-
Antigone and Rachel Corrie: The voices of two female activists
-
Educating Drama/Theatre Teachers: Principles and Pedagogy
-
Theater als Schulfach des 21. Jahrhunderts. Aus der Vergangenheit für die Zukunft lernen
-
Distansering på nært hold. Underliggjøring som didaktisk grep i dramapedagogikk
-
Distansering på nært hold : underliggjøringsgrep i Dorothy Heathcotes prosessdrama «Teaching political awareness through drama»
-
Når læreboka blir et hinder for kunnskap : intervju med Dorothy Heathcote
-
Distance and Awareness of Fiction: Exploring the concepts
-
Unlocking Ibsen to Young People
-
Drama pedagogy for facilitating Ibsen
-
Drama as theatre pedagogy
-
Looking at the past for stepping into the future. Background reflections for drama in the curriculum of the 21st century
-
Distanse og bevissthet om fiksjon
-
Antigone and Rachel Corrie. The stories of two female activists. Reflections on a process drama exploration
-
Looking at elements of distancing in the work of Dorothy Heathcote, with a sidelong glance to Brecht
-
Drama/Theatre & Education in Norway
-
Theatre facilitation - a workshop for theatre pedagogy students - based on Ibsen's A Doll's House
-
Nora - a workshop for actor students based on Ibsen's A Doll's House
-
A workshop based on A Summer's Day by Jon Fosse
-
Shakespeares Hamlet
-
Perspektiver på distansering og dramapedagogikk. Elementer fra forskning knyttet til kunstfagdidaktikkprosjektet ved Høgskolen i Bergen
-
Michael Evans (2006). Innføring i dramaturgi. Teater - film - fjernsyn
-
Hva skal barnet hete?
-
Unlocking Ibsen to Young Audiences
-
Drama/Theatre Education. The Norwegian Situation
-
Using fabula, syuzhet, forma as Tools of Analysis in Drama Pedagogy - With Brecht's The Measures Taken as an example
-
Grundbegrepp i dramatiskt tänkande. Rapport från ett nordisk seminarium
-
Distancing in Process Drama. Exploring examples of distancing in Dorothy Heathcote's work with a sidelong glance to Brecht
-
Drama, dramaturgi och kulturell läsfärdighet
-
Antigone och Rachel - processdrama
-
Mapping "Measures Taken" for planning process Drama
-
Education, Cooperation and Culture A report from a teacher exchange China Norway
-
Rainbow of Desire - from Europe to South-America. Interview with Augusto Boal
-
Experience with international co-operation, from the point of view of academic staff and students. (Drama education)
-
The King's Keys. Drama Workshop
-
Henrik Ibsens Villanden. Fra Tekst til Teater - et arbeidsmateriale for lærere og studenter
-
Into A Doll's House - a "from text to theatre" workshop
-
The voices of two female activists - Rachel Corrie (2003) and Antigone (441 BC)- 2. A revised version of the IDEA 2004 workshop
-
Dramas historia. Föreläsning och workshop
-
The voices of two female activists: Rachel Corrie (2003) and Antigone (442 BC)
-
Christmas traditions and performance rituals: A look at Christmas celebrations in a Nordic context
-
Gjesteforelesning: Dramapedagogikkens historie, og workshops: 'Prosessdrama' ut fra tekstutdrag og 'Fra tekst til teate
-
Inn i et dukkehjem. Fra tekst til teater - et arbeidsmateriale for lærere og studenter
-
Distansering og dramapedagogikk - en undersøkelse av ’distansering’ i to didaktiske grunnmodeller for drama/teater og
-
What is drama in education?
-
Text as impulse for dramatic explorations
-
Drama/Theatre and Education in Norway
-
Theatre accessing as a model
-
Startpunkt (pre-tekster) for TIU-program om 'spisevegring'
-
Workshop: Inn i Et Dukkehjem
-
Rapport fra nasjonal nettverkssamling for drama/teaterfag 15.-17.nov 2000. Report from the national nettverk for drama/theatre 15. - 17.nov 2000
-
Introducing the IDEA 2001 Congress Handbook - the CDROM, and the IDEA 2001 Congress Video
-
Workshop: Fra tekst til teater - Orestien (Aiskylos)
-
Report - IDEA Summerschool
-
Introduksjon til feltet dramapedagogikk
-
Grunnleggende dramadidaktikk
-
Veier til drama
-
The Project Co-ordinators Report: IDEA 2001 as a Project (The Congress Handbook - IDEA 2001)
-
Preface
-
Fra tekst til teater: En folkefiende (Ibsen). Undervisningshefte
-
IDEA 2001 - verdenskongressen i et nøtteskall
-
Dramapedagogikk som studentaktiviserende lærings- og undervisningsform
-
Drama in Education and Violence Prevention
-
Myths and fairy tales as pretexts to drama. Seal Wife / King Valemon / Amor and Psyche
-
"Das Drama von der Hungersnot und die Geschichte einer 'Orestie'"
-
From Text to Theatre; the theatre performance seen through the lenses of educational drama
-
Posjektkoordinators rapport. Virksomheten etter IDEA 2001
-
Preliminær rapport - Verdenskongressen IDEA 2001
-
From text to theatre. A practical workshop on how to introduce plays in the classroom. Examples from Aeschylos, Shakespeare, Holberg and Ibsen
-
The Nordic Drama Network and IDEA 2001
-
Using drama in English lessons
-
Panel: "International Conversations"
-
IDEA 2001. Informasjon om IDEA, International Drama/Theatre and Education Association, sin 4. verdenskongress i Bergen, juli 2001
-
"Hold kjeft, din..." - Bildeteaterteknikker som diskusjonsforum i undervisningen
-
"IDEA 2001 Bergen"
-
"Peer Gynt"
-
"Kunstartene relatert til ulike epoker, med hovedvekt på teater"
-
"Introducing the From Text to Theatre Approach"
-
"The Oresteia - a Dramatic Metaphor"
-
"Drama Against Violence"
-
"Drama/Theater und Erziehung in Norwegen"
-
From text to theatre: the theatre performance seen through the lenses of educational drama
-
Erasmus og Peer. Rapport fra et teaterformidlingsprosjekt
-
"Theatre Accessing Through Drama-in-Education"
-
Erasmus og Peer. Rapport fra et teaterformidlingsprosjekt
-
IDEA '98 Kisumu, Kenya
-
Om Brecht og hans teater
-
A participatory workshop presentation with the Norwegian Folk Tale White Bear King Valemon as its starting point.
-
I den store elgens ånd
-
From text to theatre : a workshop based on Henrik Ibsen's Peer Gynt
-
From Text to Theatre - a workshop based on Herik Ibsen's Peer Gynt
-
Sentrale fornyere i det 20.århundres teater (rev.utg.)
-
IDEA 2001 i Bergen
-
Om FOU og dramaforskning
-
Et blikk østover
-
Gi de unge en stemme - intervju med John O'Toole
-
May the Moose Be With You
-
Case Study on the Improvement of Children's Creative and Esthetic Skills Through Art and Drama in the City of Athens