
Culture – Criticism – Community
Forskergruppen Culture – Criticism – Community samler forskere med en kritisk forskningsinteresse for kulturelle uttrykk, kulturell deltakelse, kunstfagdidaktikk, community arts og kunstmiljøer.
Medlemmene er opptatt av kulturelle praksiser, kritiske tilnærminger til utdanning og formidling, og har en sterk fellesskaps- og samfunnsorientering. Disse ideene og verdiene utforskes både i tradisjonell vitenskapelig forstand og med kunstbaserte forskning, og gjerne med forskningstilnærminger som er samarbeids- og deltakerorienterte.
Forskergruppen er tverrfaglig (musikk, drama, kunst og håndverk), tverrinstitusjonell og internasjonal. I tillegg til å fungere som et forskningsfellesskap, er forskergruppen en paraply for eksisterende forskingsprosjekter og en inkubator for nye prosjekter og utvikling av nye perspektiver.
Gruppemedlemmer har fått tilslag på flere eksterne prosjekter de siste årene. Det største prosjektet var NFR-prosjektet «Music Teacher Education for the Future» (FUTURED 2019-2022), som utforsket musikkfaget i den nye femårige lærerutdanningen fra et endringsperspektiv.
CCC har en stor produksjon av vitenskapelige publikasjoner, særlige internasjonale. Gruppen er også involvert i både nasjonalt og internasjonalt nettverksarbeid, og driver med utstrakt formidling og samfunnskontakt. Noe av forskningen fra gruppen presenteres og diskuteres i podkasten MusikkPed Podden som ble lansert i august 2023, med jevnlig produksjon av nye episoder.
Aróstegui, J. L., Christophersen, C., Nichols, J., & Matsunobu, K. (Eds.). (2024). The Sage Handbook of School Music Education. SAGE Publications Limited.
Bjørnevoll, Silje Meling (2024). Navigating between traditional and innovative music teaching: Analyzing practicum conversations through practice architecture theory. Nordic Research in Music Education 5. 4-22. https://doi.org/10.23865/nrme.v5.5613
Bjørnevoll, Silje Meling (2025). A practicum component in (dis)equilibrium? A case study in a Norwegian general teacher education context. (2025). Acta Didactica Norden, 19(1), https://doi.org/10.5617/adno.11611
Bjørnevoll, Silje Meling (2025). Navigating educational change: A case study of music practicum at the master’s level in Norwegian general teacher education. Doctoral thesis. Høgskulen på Vestlandet.
Christophersen, C.; et..al. (2023). Music Teacher Education for the Future: Reflections on Change. Action, Criticism, and Theory for Music Education 22 (3): 7–40. http://act.maydaygroup.org/music-teacher-education-for-the-future-reflections-on-change/
Fredriksen, B., Onsrud, S. V., Rinholm, H., & Lewis, J. (2023). Who takes part in participation? Challenges to empowering student voice in music teacher education. Music Education Research, 25(3), 253–268. https://doi.org/10.1080/14613808.2023.2210159
Heggstad, K. (2023). Steps to understanding. Drama, (1), 72-75.
Onsrud, S. V., & Kvinge, Ø. (2023). Ideological processes and discursive tensions in Norwegian music teacher education. Cogent Education, 10(2). https://doi.org/10.1080/2331186X.2023.2259740
Rinde, F. B. (2023). Inclusive socio-musical spaces for newly arrived migrant children in a Norwegian primary school: Teacher and school leader perspectives. International Journal of Music Education, 41(3), 428-442.
Bjørnevoll, Silje Meling (2025). Navigating educational change: A case study of music practicum at the master’s level in Norwegian general teacher education. Doctoral thesis. Høgskulen på Vestlandet.
Rinholm, H., Fredriksen, B., & Onsrud, S. V. (2023). Critical reflection in music teacher education: Contradictions and dilemmas in theory, policy, and practice. Action, Criticism, and Theory for Music Education (ACT). 2023, 22 (3), 41-72. 10.22176/act22.3.41
Rios, S. L. H. (2024). Kunsten å gi mening til byens middelalderhistorie. Drama, 61(1), 76-81. https://www.scup.c https://www.scup.com/doi/full/10.18261/drama.61.1.14 om/doi/full/10.18261/drama.61.1.14
Skjelbred, B.H., Borgen, J.S., Onsrud, S.V. & Ådland, E.K. (2024). De praktiske og estetiske fagene i grunnskolelærerutdanningen: overbyggende tematikker, metoder og teoretiske perspektiver i første kull med masteroppgaver. (2024). Acta Didactica Norden, 18(1), https://doi.org/10.5617/adno.10686
Viig, T.G. (2024) Bærekraft er også en måte å være på. Kronikkinnlegg, Utdanningsnytt.no, https://www.utdanningsnytt.no/baerekraftsmal-kreativitet-tine-grieg-viig/baerekraft-er-ogsa-en-mate-a-vaere-pa/420602?fbclid=IwY2xjawGVY61leHRuA2FlbQIxMQABHcwk6V48UdxhUILZRTIMXbHsA3ztYoa0ubq4SmJG2bmzbb8Rc02xVN_3LA_aem_z_c_TnRPu8vLL1zEuQKpaQ
Viig, Tine Grieg; Onsrud, Silje Valde; Lewis, Judy; Christophersen, Catharina; and Kvinge, Øystein Røsseland (2023) "Developing Visions for the Future? A Reflection on Utopias in Music Teacher Education," Visions of Research in Music Education: Vol. 41, Article 2. https://opencommons.uconn.edu/vrme/vol41/iss1/2
Forskningsprosjekter
- Music Teacher Education for the Future
- Drama, demens og verdighet / Drama, Dementia and Dignity
- Barnetrinnelevar sitt forhold til musikk
- Music in primary schools and social inclusion of immigrant pupils in Norway
- Musikklærerstudenters perspektiv på egen utdanning
- Preservice music teachers as agents for change
- MineMixMusic
- Music teachers for the future: A longitudinal study of the transition from pre-service to in-service music teaching
Forskergruppeledere
Mer informasjon
