Førsteamanuensis

Thomas Arnesen

Arbeids- og kompetanseområde

Formell utdanning (høgare grad):

Doktorgrad i pedagogikk (UiO): Arnesen, Thomas (2022), A mixed-methods exploration of off-task use of educational technology in class: An affordance-based analysis of two quantitative studies and one qualitative study, Series of dissertations submitted to the Faculty of Educational Sciences, University of Oslo, No. 345, ISSN 1501-8962, 2022. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-93589

Master i engelskdidaktikk (UiO): "The role of ICT in the teaching of English as a Foreign Language in Norwegian lower secondary schools: a study of ICT use and patterns of associated factors"

Hovudfag Historie (UiB): "Norsk flyktningpolitikk i internasjonale fora i tidsrommet 1930 til 1940-humanitære ideal versus statleg suverenitet"

Spesialfag juss 4.avd (UiB/CMI): Flyktning- og menneskerettar

Forskingsprosjekt (NFR):

  • Education, Curricula and Technology
  • Learning in the 21st Century (PI, prosjektleiar)

Forskingsinteresser:

  • Ansvarleg KI-bruk i utdanning i ein nordisk kontekst
  • Læringsteknologi i nordisk utdanningspraksis (Norge, Sverige, Finland)
  • Digital læringsarkitektur/Innovative Learning Environments (ILE)
  • Kritisk realisme og affordanseteori
  • Oppmerksomhetsøkonomi/off-task use of connected technologies
  • Teori- og modellutvikling Human Computer Interaction (HCI)
  • Mixed Methods Research (MMR)
  • Kausalitet i utdanningsforsking

Publikasjonar (utvalde):

Elstad, Arnesen & Christophersen (2024), Microfoundations of Cultural Differences in the Classroom? A comparison of Student Perceptions among Finnish-Speaking Finns, Swedish-Speaking Finns and Swedes, Kultura Edukacja 2024, vol. 144.

Arnesen, Thomas (2022), A mixed-methods exploration of off-task use of educational technology in class: An affordance-based analysis of two quantitative studies and one qualitative study, Series of dissertations submitted to the Faculty of Educational Sciences, University of Oslo, No. 345, ISSN 1501-8962, 2022. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-93589

 Arnesen, Arnesen & Elstad, Exploring students’ explanations for off-task practices in an innovative learning environment (ILE) using a typology of agency as theoretical framework, Pedagogy, Culture & Society, 2020.

Open access at https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14681366.2020.1777461

 

Arnesen, Elstad & Christophersen, Learner antecedents of youth’s beliefs about agency and online learning, Digital Culture & Education (DCE), 9(2), 2017.

Open access at https://static1.squarespace.com/static/5cf15af7a259990001706378/t/5cf41a4cebbb540001eb04e3/1559501392535/arnesen+%28Nov+2017%29.pdf

 

Undervisingspraksis

HVL:

  • Praktisk-Pedagogisk Utdanning (8 år)
  • Master IKT og Læring (2 år)
  • Årseining Engelsk (8 år)
  • Årseining Samfunnsfag (2 år)
  • Ungdomsskule 2 år (engelsk, tysk, kroppsøving, samfunnsfag, musikk)
  • Vidaregåande skule 3 år (engelsk, historie)

 

Forskargrupper 

Underviser i
  • MPUV550B, IKT i læring - Masteroppgåve, 25/26
  • PPUA305, Leiing av læreprosessar - leiing av lærings- og utviklingsarbeid i eit individ- og gruppeperspektiv, 25/26, emneansvarlig
  • PPUA306, Skulen i samfunnet - leiing av lærings- og utviklingsarbeid i eit organisasjons- og samfunnsperspektiv, 25/26

Publikasjonar