Arbeids- og kompetanseområde
Førsteamanuensis i Kunst og håndverk
Underviser i
Masterutdanningen i Kunst og håndverk, Utdanningsvitenskap, vitenskapsteori og metode, didaktikk, læreplan, visuell kommunikasjon, tegning og bildeskapende arbeid. Veileder på master og ph.d., i grunnskolelærerutdanningen.
Forskar på
Didaktiske praksiser i kunst og håndverk i lærerutdanning og skole, læreplanteori, læringsteori, visuell kommunikasjon, tegning, biledskapende arbeid og tverrfaglige praksiser
Forskargrupper
Nestleder forskergruppen Materialitet, teknologi og bærekraft, (MaTecSus) HVL, IK
https://www.hvl.no/forsking/gruppe/matecsus/
Aesthetica-Kunstpedagogikk og kunstnerisk utviklingsarbeid, NLA Høgskolen.
Prosjekt:
Mobility in Art and Design in Teacher Education (MADiT) https://www.hvl.no/en/project/2539803/
Praksisrelevans i grunnskolelærerutdanningen (PiGLU) https://nva.sikt.no/projects/2734185
Bildeskapende arbeid i grunnskolelærerutdanning og skole (BILDEPRAX) https://app.cristin.no/projects/show.jsf?id=2743895
Tverrfaglig sammarbeid i mat og helse og kunst og håndverk i grunnskolelærerutdannig og skole (TGLUs)
Prosjekt avsluttet:
Læreres opplevelse og operasjonalisering av tegning i kunst og håndverk i ungdomsskolen https://www.hvl.no/forsking/disputasar/2021/Skjelbred/
- MGUKH101, Kunst og handverk 1, emne 1 - Grunnleggjande innføring i kunst og handverk 1, 25/26
- MGUKH201, Kunst og handverk 1, emne 2 - Grunnleggjande innføring i kunst og handverk 2, 25/26
- MGUKH401, Kunst og handverk 2, emne 2 - FOU og fagleg fordjuping i kunst og handverk, 25/26
- MGUKH501, Kunst og handverk 3, emne 1 - Fagdidaktikk, 25/26, emneansvarlig
- MGUKH502, Kunst og handverk 3, emne 2 - Vitskapsteori, metode og kunstfagdidaktiske prosessar , 25/26
- MGUKH503, Kunst og handverk 3, emne 3 - Estetikk i praksis og teori, 25/26
- MGUKH550, Kunst og handverk 3, emne 4 - Masteroppgåve, 25/26
Publikasjonar
-
Læreres opplevelse av handlingsrom i undervisningspraksiser i fagene kunst og håndverk og mat og helse i grunnskolen – en balansekunst i operasjonalisering mellom krav og egne forventninger
-
Teaching Practices in Arts and Crafts and Food and Health in Primary Schools –Tension Between Established Decisions and Subjective Perceptions
-
Fra det enkle til det mer avanserte – grunnskolelærerstudenters erfaringer med kunst og håndverk i grunnskolen
-
Danningssyn på tegning i kunst og håndverk i grunnskolen
-
De praktiske og estetiske fagene i grunnskolelærerutdanningen – overbyggende tematikker, metoder og teoretiske perspektiver i første kull med masteroppgaver