Førsteamanuensis

Burcu Peksevgen

Arbeids- og kompetanseområde

Jeg er førsteamanuensis i markedsføring og kommunikasjonsstudier. Jeg fullførte min Ph.D. i journalistikk ved Marmara University, Istanbul, Tyrkia, med fokus på populærkultur og media. Min doktorgradsavhandling, "Populærkultur og Hayat Magazine," utforsker fremveksten av amerikansk populærkultur i Tyrkia gjennom analysen av landets kjente magasin, Hayat.
Jeg har en DEA-grad i kommunikasjon fra Galatasaray University, hvor undervisningsspråket er fransk, og en MBA (uten master oppgave)  fra Marmara Contemporary Science Foundation. Jeg begynte min akademiske reise med en bachelorgrad i Radio-TV & Cinema fra Marmara University.
Gjennom hele min karriere har jeg demonstrert en forpliktelse til både akademisk dyktighet og praktisk anvendelse. Jeg har undervist et bredt spekter av bachelor- og masterkurs ved Yeditepe University i Istanbul, Volda University College, og for tiden ved Høgskulen på Vestlandet. Kursene jeg har undervist i spenner over ulike fagområder, inkludert markedsføring, interkulturell kommunikasjon, kommunikasjonsteorier, kommunikasjon på arbeidsplassen, risikokommunikasjon, merkevarebygging og forbrukerpsykologi. Min undervisningsfilosofi understreker viktigheten av å engasjere studentene som aktive oppdagere og skapere av sin egen kunnskap. Jeg tror på et helhetlig læringsparadigme hvor hver student er unik og krever skreddersydde undervisningsstrategier. Denne tilnærmingen har gjort det mulig for meg å tilpasse mine undervisningsmetoder til størrelsen og dynamikken i hver klasse, og sikrer at alle studenter er motiverte og engasjerte.
Forskning og Publikasjoner:
Jeg har bidratt til feltet med en rekke publikasjoner i internasjonale fagfellevurderte tidsskrifter og bøker. Jeg er for tiden spesielt interessert i kommunikasjon på arbeidsplassen. Jeg har ledet og deltatt i mange forskningsprosjekter, hvor jeg har problematisert ulike spørsmål relatert til media og kommunikasjon fra flere teoretiske og metodologiske perspektiver.
Forskningsinteresser:
Mine forskningsinteresser er mangfoldige og tverrfaglige, med fokus på:
Kommunikasjon på arbeidsplassen
Demokrati og offentlig sfære
Populærkultur og media
Strategisk kommunikasjon og PR
Medieetikk og globalisering
Krisekommunikasjon og problemhåndtering
Markedsføring og merkevarebygging
Interkulturell kommunikasjon
Fagfellevurdert Akademiske Publikasjoner
Bøker:
Peksevgen, B. (2021). Presentation of Political Culture and News in Turkish Media. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Peksevgen, B. (2020). Themes in Issues Risk and Crisis Communication: A Multi-Dimensional Perspective. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Peksevgen, B. (2016). Popular Culture and Hayat Magazine. Istanbul: Libra Yayınevi.
Peksevgen, B., Kurultay, A. B. (2015). Those Caught on The Magnifier. Istanbul: Libra Yayınevi.
Peksevgen, B., Tuzun, S., Kurultay, A. B. (2014). From Theory to Practice: Media and Consumption. Istanbul: Libra Yay.
Bokkapitler:
Peksevgen, B., Sivertsen, E., Halvorsen, J.A. (2020). "A New Habitats for Universities in Norway: Crisis in Democracy" i Issue Management and Risk Communication. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Peksevgen, B. (2016). "Political Cartoons' Symbolic Lynching Power" i Perspectives in Communication Festschrift in Honor of Prof. Dr. Ayseli Usluata. Peter Lang Red: Ayşe Binay Kurultay, Burcu Peksevgen.
Tidsskriftartikler:
Peksevgen, B. (2020). "Czechoslovakia Václav Havel and The Velvet Revolution in Cumhuriyet Newspaper". Global Media Journal Turkish Edition.
Peksevgen, B. (2016). "The Changing Press and Journalism in a Global World". Global Media Journal Turkish Edition.
Peksevgen, B., Binay Kurultay, A. (2013). "Use of Cartoons in Advertising: The Case of Piyale". Gazi University Communication Theory and Research Journal.
Peksevgen, B., Binay Kurultay, A. (2012). "Turkish Middle-Class Dream in Branded Gated Communities". Turkish Journal of Urban Studies.
Peksevgen, B. (2011). "Turban (Headscarf) News in Milliyet, Radikal, and Birgun Newspapers". Yeditepe University Journal of Communication Studies.
Peksevgen, B., Ülger, B. (2010). "Kumru ile Kumru Consumption and Satisfaction: A Trio of a Capitalist Society". Yeditepe University Journal of Communication Studies.
Publiserte Proceedings:
Peksevgen, B., Kurultay, A. B. (2016). "Women Pioneers in Turkish Advertising Writing Women’s Life". Women’s Library and Information Center Foundation Istanbul.
Konferanse- og Workshop Presentasjoner:
Peksevgen, B. (2020) "Discursive Legitimation in the News Discourse: The Case of Michaláková Family vs. Norwegian Childcare System" (Workshop, Praha, Tsjekkia).
Peksevgen, B. (2019). "East European Dissent Movement in the Turkish Newspapers: Velvet Revolution and Václav Havel". EU-Cost Workshop, Budapest, Ungarn.
Peksevgen, B. (2018). "Pre-cold War Period (1945-1947) Eastern European Countries and Dissidents with Tanin Newspaper’s Perspective". EU-Cost Workshop, Beograd, Serbia.
Peksevgen, B. (2018). "Cold War in Turkish Newspapers East European Dissidents in Turkish Newspapers During the Cold War Era". EU Cost Workshop, Wien, Østerrike.
Peksevgen, B., Binay Kurultay, A. (2010). "Political Caricature’s Loss of Symbolic Lynching Power". Conference of Graphic Novels and Comics, Manchester Metropolitan University, Manchester, Storbritannia.
Peksevgen, B., Binay Kurultay, A. (2010). "Popularized Political Jargon in Advertisements". Popular Culture and World Politics Conference, Toronto, Canada.
Sabuncuoğlu, B. (2010). "Popular Culture and Hayat Magazine". Yeditepe University Anthropology Colloquium.
Akademiske Prosjekter og Samarbeid:
Jeg har aktivt deltatt i flere prestisjetunge internasjonale akademiske prosjekter, inkludert:
Cost Action Program: "Cold War and East European Dissidents in Turkish Newspapers"
Child Welfare in Media: Samarbeidsprosjekt med Prague Metropolitan University
Nåværende Prosjekter:
The Effects of Informal Social Interactions in Project Team Building, Inclusion, and Team Success in International Companies: Dette prosjektet studerer rollen til uformelle sosiale interaksjoner (ISI) i utviklingen av organisasjonskultur og psykologi blant prosjektgruppemedlemmer i heltid, hybrid og fjernarbeidsmiljøer. Forskningen vil undersøke effekten av ISI på tillitsbygging, arbeidsmotivasjon, ytelse og spørsmål knyttet til mangfold og inkludering, med mål om å styrke sosial kapital og organisasjonssuksess.
The Teacher's Communication Skills: A Pedagogical and Didactic Opportunity in the Multicultural Classrooms?: Dette forskningsprosjektet, finansiert med såkorn-midler i 2023. Prosjektet har som mål å bidra til utviklingen av et demokratisk, sosialt bærekraftig og etisk samfunn ved å forbedre kvaliteten på lærerutdanningen ved HVO. Studien involverer en kvalitativ analyse av hvordan lærere oppfatter og utvikler sine kommunikasjonsferdigheter i flerkulturelle klasserom, og undersøker bruken av kulturelle referanser samt utfordringer og muligheter ved undervisning om mangfold og demokrati.
Award and Honors:
Høst 2023: Såkornmidler
Høst 2021: FoU-stipend
2013-2014: Yeditepe University Academic Evaluation Award
1997: AFS Full Scholarship
Profesjonelle Medlemskap
ECREA (European Communication Research and Education Association)
İLAD (Turkish Communication and Media Researchers Organization)

 



Underviser i
  • BØA112, Organisasjon og leiing, Høst 2025
  • BØA116, Marknadsføring, Vår 2026
  • FØS8311, Interkulturell kommunikasjon på arbeidsplassen, Høst 2025
  • ØKB3113, Bacheloroppgåve, Vår 2026
  • ØKB3133, Berekraft som konkurransefortrinn, Vår 2026