Professor

Elin Eriksen Ødegaard

Arbeids- og kompetanseområde

Jeg er professor i pedagogikk med en doktorgrad i utdanningsvitenskap fra Universitetet i Gøteborg (2007). For tiden arbeider jeg som forsknings- og innovasjonsleder ved BARNkunne - Senter for barnehage forskning. Her har jeg, siden oppstarten i 2018, bygget kapasitet for kompetanse og kunnskap i barnehagesektoren utfra et engasjement for bærekraft og alle barns beste. 

Jeg leder også forskerskolen NORBARN, barnehagesektorens første forskerskole. Forskerskolen er en nyvinning for å fremme ferdigheter som er like relevante for forskning som for det øvrige arbeidslivet.  

Jeg tok initiativ til Exploration and Pedagogical Innovation Laboratories i 2020, et utforskningslaboratorium, der vi samskaper på tvers og driver praksisutviklende forskning gjennom verksteder. 

Jeg forsker bredt på ulike tema innefor barnehageforskning, men har min hovedekspertise innenfor fortelling, lek og utforskning. Jeg har lang ledererfaring; som styrer i barnehage, prodekan for forskning, redaktør og medredaktør i flere tidskrifter, og som valgt leder av organisasjoner og styreverv. Jeg veileder doktorgradskandidater, er rådgiver i internasjonale forskningsprosjekter og holder inviterte foredrag om min forskning. Jeg driver utstrakt forskningsformidling og lager forskningsoversettelser, for eksempel filmer (sammen med andre med film og kunstekspertise). Jeg grunnla KINDknow Notes Series. 

Jeg leder følgende pågående prosjekter:  

  • KINDKNOW-Kindergarten Knowledge Centre for Systemic Research for Diversity and Sustainable Futures [BARNkunne] (Forskningsrådet, 2018-2028: 50,6 mill. NOK).
  • NORCHILD Research School for Early Childhood Education  [NORBARN] (Forskningsrådet, 2022-2030, 16 mill NOK).
  • EX-PED-LAB - Sustainable Design in kindergarten sector through Exploration and Pedagogical Innovation Laboratories (Forskningsrådet, 2021-2025, 12 mill NOK).
  • One Ocean - Exploration - 2022- 2026 (HVL og diverse finansieringskilder)
  • Water and Waterscape - Children's rights to clean water (HVL)

Jeg forsker også i prosjektene: 

  •  MoveEarly - Move, Play, Explore in Early Childhood Education (Forskningsrådet, ledet av Eivind Aadland)
  • Playing Transitions (Dansk Forskningsråd, ledet av Helle Marie Skovbjerg)

Jeg har ledet disse avsluttete prosjektene:

  • 2011-2017: Nordic Childhood(s) in Transformation (Nordic Ministries, 900 Euro)
  • 2009-2014: Barnehagen som danningsarena (Forskningsrådet, 4,5 mill NOK)
  • 2000-2014: Barnehagen som lærings- og danningsarena (UDIR), Arbeidsgruppe for rammeplan for barnehagen (Utdannings- og forskningsdepartementet/UDIR), Læring gjennom veiledning (UDIR og NORDPLUS),  Ledelse av barnehagelærerutdanning (VESTNORSK Nettverk). 

Invitasjoner, utmerkelser og tillitsverv 

  • Invitert foredragsholder i Norge, Sverige, Danmark, Hellas, Kina, Sør-Korea og Australia. 
  • Editorial board of International Journal of Early Childhood Education (fra 2025)
  • Editorial Board of International Journal of Childhood in the Anthroposcene (fra 2025)
  • Editorial Board of International Journal of Play (fra 2009) 
  • Redaktør for Nordisk Barnehageforskning (2020-2023)
  • Award of Recognition (Etnhokino, Bern, 2025) for Havportrett - Barna ved Nordsjøen. 
  • 1. pris for beste pedagogiske begrep brukt i film (International Educational Film Festival, UiT- Det arktiske universitet, 2024) for Havportrett - Barna ved Nordsjøen.
  • Valgt kasserer og nest leder for World OMEP, medlem av World OMEP Excectutive board (2020-2023).
  • Vitenskapelig rådgiver for 'Playful learning Research' ledet av Helle Skovbjerg, finansiert av Lego Foundation (2020-2024). 
  • Vitenskapelig rådgiver for 'World Care', ledet av Ditte Winther Lindquist, finansiert av Danmarks Forskningsråd og Aarhus Universitet (2020-2024).
  • Vitenskapelig rådgiver for 'Play responsive teaching' ledet av Niklas Pramling, finansiert av Gøteborgs Universitet (2019-2023)
  • Vitenskapelig rådgiver i 'Children's grief and grive in ECEC', ledet av Lasse Lipponen, finansiert av Finnish Academi (2020-2023)
  • Styringsgruppe for PRODIALOG - et NFR prosjekt ledet av Helse-Bergen
  • Bergensambassadør - utmerkelse fra Visist Bergen og Bergen kommune (2021-dd)
  • Medlem av redaksjonsrådet i 'International Journal of play' (2013-dd)
  • Redaktør av Tidsskrift for Nordisk Barnehageforskning (2020-2023)
  • Professor II ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet (2012-2023)
  • OMEP World Treasurer og medlem av Executive Committee i Verdensorganisasjonen for små barns danning og utdanning (World Organisation for Early Childhood Education - OMEP) (2020-2023)
  • Styremedlem i den nasjonale forskerskolen for lærerutdanning (NAFOL, 2016-2022)
  • Sekretariatsleder for BIN - Barnekultur i Norden (2012-2018)
  • ​​​​Forskningspris: HiB - FoU prisen 2013 for høy kvalitet i forskning og forskningsledelse
  • Jeg ledet en arbeidsgruppe som leverte utkast til ny norsk rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver i 2014 og var rådgiver på sluttutkastet (2016). 
  • Valgt leder i Norsk OMEP 2009-2013. 

For mine publikasjoner: se Cristin 


Underviser i

  • PhD Forskerskolen NORBARN, HVL
  • PhD veiledning, HVL,
  • Etter og videreutdanning, eksterne oppdrag


Forskar på

  • Lek, bevegelse og utforskning
  • Bærekraft i et barnehageperspektiv 
  • Samskaping
  • Narrative methodology
  • Danning
  • Barnehagehistorie
  • Barnehagens naturlandskap 


Forskargrupper

Publikasjonar

  • Forskningens rolle i utviklingen av barnehagekvalitet

    Agneta Phil, Elin Eriksen Ødegaard (2025)
  • Å forstå og bruke forskning – Hvorfor, hva og hvordan ?

    Elin Eriksen Ødegaard (2025)
  • Verksted - Vi skaper drømmescenario - Verksted for ledning av förskolan på vetenskapens grund

    Elin Eriksen Ødegaard (2025)
  • A Pedagogy of Emergent Ocean Literacy – Narrative accounts of children’s explorations in the coastal landscapes of Western Norway

    Elin Eriksen Ødegaard, Åsta Birkeland, Czarecah Tuppil Oropilla (2024)
  • What was the driving force for amending the Kindergaten Act in 2006? Why did the Norwegian government find it necessary to integrate childhood education and care, instead of operating it separately?

    Elin Eriksen Ødegaard (2024)
Vis alle
Laster...