
Forhandling om fortelling
Narrativ forskning er et voksende forskningsfelt som belyser menneskelig erfaring gjennom fortellingssjangre. I pedagogikk og utdanningsvitenskap i vid forstand er forskningsfeltet karakterisert av en samarbeidende tilnærming til kunnskapsproduksjon. Gjennom å delta, være tett på barn, studenter, lærere, lærerutdannere og andre samfunnsaktører, vil forskeren skape rom for fortelling og bidra til at nye fortellingar kan skapes.
Fortelling og narrative metoder tilhører ikke et bestemt fag eller en bestemt disiplin. Derfor arbeider forskningsgruppen tverrfaglig og tverrestetisk med kunnskap- og metodeutvikling. Forskningsgruppen Forhandling om fortelling bidrar til utviling av det narrative forskningsfeltet gjennom å knytte forbindelser mellom pedagogiske forståelser og kunstfeltets forståelser og bruk av narrativer. Tverrfaglighet er en ressurs i gruppens arbeid.
Forskningsgruppen har en uttalt målsetting om å bidra til ny innsikt og kunnskap om ignorerte, ikkje-fortalte fortellinger og kollektivt fortalte fortellinger. Vi er særlig opptatt av betydningen av fortellinger i inkluderings- og ekskluderingsprosesser, i dannings- og identitetsprosesser.
Konferanser og seminarer
- 3. desember 2018: Forskningsseminar: Fortællinger mellem erindring og forventning
- 3. januar 2019: Dialog på tvers av kultur og livssyn i klasserommet
- 28. februar - 3. mars 2019: ESREA – European Society for Research on the Education of Adults Life History and Biography Network: ‘Artful language and narratives of adult learning’
Publikasjoner
Lyngstad, Mette Bøe & Kari Thorkildsen (2018): Å forske med kunsten kollaborativt i en fortellerforestillingsproduksjon. JASED. VOL 2 NO 1 (2018): PART 2, Å FORSKE MED KUNSTEN . RESEARCH ARTICLES: SPECIAL ISSUE
Lyngstad, Mette Bøe (2017): Casestudie av fortellerverksted med innvandrerkvinner. I Heggstad, Kari Mjaaland. Bjørn Rasmussen og Rikke Gürgens Gjærum (red.). Bergen: Fagbokforlaget (kapittel l6. s.97-115)
Lyngstad, Mette Bøe (2016): Foreldrene forteller – et fortellerprosjekt med innvandrermødre. I Solbue, Vibeke og Yvonne Bakken: Mangfold i skole. Fra politisk vilje til flerkulturell virkelighet. Bergen: Fagbokforlaget (kapittel 9, s. 185-205).
Solbue, V., Helleve, I., & Smith, K. (2017). “In this class we are so different that I can be myself!” Intercultural dialogue in a first grade upper secondary school in Norway. Education Inquiry, 1-14.
Solbue, V. & Helleve, I. (2016). Kompetanse versus forpliktelser i interkulturell dialog med utgangspunkt i en 1. klasse på videregående skole. I Frédérique Brossard Børhaug & Ingrid Helleve (red). Interkulturell pedagogikk som motkraft i en monokulturell praksis. Bergen – Fagbokforlaget.
Solbue, V. (2016). Hvordan er prinsippet om likeverd forstått og praktisert i tre forskjellige klasser i videregående skole? I Frédérique Brossard Børhaug & Ingrid Helleve (red). Interkulturell pedagogikk som motkraft i en monokulturell praksis. Bergen – Fagbokforlaget.
Solbue, V. (2016). Hvordan utvikle et kritisk blikk på egne fordommer ved bruk av kritisk venn i kollegaveiledning. I Vibeke Solbue og Yvonne Bakken (red). Mangfold i skolen. Fra politisk vilje til flerkulturell virkelighet? Bergen – Fagbokforlaget.
Lyngstad, Mette Bøe (2015): Generalprøve på virkeligheten. Utforsking av praksisforventninger gjennom forumteater. I Erikssen, Elin Ødegaard og Magli S. Østrem (red.): Praksisfortellinger Bergen: Fagbokforlaget
Medlemmer
- Adam Cziboly
- Anita Solberg Torsvik
- Astrid Koppen Mjanger
- Berit Natalie Krogh Bareksten
- Bodil Hansen Blix
- Christine Hope
- Elin Eriksen Ødegaard
- Helga Golten Thue
- Karen Sofie Foss
- Kari Marie Thorkildsen
- Linda Hjemgård
- Marie Oen Valset
- Silje Birgitte Folkedal
- Stine Ravnå
- Sylvia Linda Hansen Rios
- Tjalve Gjøstein Madsen
- Vibeke Solbue
- Vibeke Solsvik Foldnes
- Vigdis Stokker Jensen
Internasjonale samarbeidspartnere:
- Rannveig Björk Thorkelsdóttir, University of Iceland
- Ása Helga Ragnarsdóttir, University of Iceland
- Eva Österlind, Stockholms universitet
- Ewa Jacquet, Stockholms universitet
- Helinä Melkas, LUT University, Finland
- Anne Pässilä, LUT University, Finland
- Annika Wolff, LUT University, Finland
- Allan Owens, University of Chester, UK
- Jeff Adams, University of Chester; UK