Førsteamanuensis

Adam Cziboly

Arbeids- og kompetanseområde

Dramalærer, psykolog og kultur-manager.

Han har vært prosjektleder for flere titalls internasjonale prosjekter innenfor drama / teater i utdanning.

Han initierte og ledet forskningsprosjektet DICE med deltakelse fra 12 land, det første dyptgående forskningprosjektet på effekten av drama / teater i utdanning, som var knyttet til nøkkelkompetanser (www.dramanetwork.eu).

Han var hovedforfatter av to sentrale ungarske håndbøker om teater i utdanning og teaterpedagogikk.

Underviser i

  • Dramapedagogikk og anvendt teater MA
  • Drama og anvendt teater BA
  • GLU

Forskar på

  • teater i utdanning, klasseromsteater
  • dramapedagogikk, prosessdrama
  • teaterpedagogikk
  • anvendt teater

Forskargrupper

Publikasjonar

  • Is this art? – an online process drama

    Cziboly, Adam (2022)
  • The influence of the "conventions approach" on the practice of drama in different cultures

    Cziboly, Adam, Lyngstad, Mette Bøe, Zheng, Sisi (2022)
  • The case of drama: ILSA exemplified in arts education. What learning competences can be developed through drama education?

    Gjærum, Rikke Gürgens, Cziboly, Adam, Eriksson, Stig Audun (2022)
  • DIVERSE: Guidance book for teachers

    Cziboly, Adam (2021)
  • Influence of the ‘conventions approach’ on higher education in drama

    Cziboly, Adam, Lyngstad, Mette Bøe, Zheng, Sisi (2021)