
Barnehagen som (ut)danningsarena – barns, studenters og læreres aktivitet
Forskergruppen videreutvikler et integrert forskningsområde der både barnehagens indre liv og aktivitet, politiske og historiske vilkår for praksis og barnehagelærerutdanningen studeres og utvikles.
Forskergruppeleder
Medlemmer
Medlemmer
Under finnes en samlet oversikt over alle medlemmer knyttet til denne forskergruppen.
Medlemmer
- Aihua Hu
- Alicja Renata Sadownik
- Ali Kemal Tekin
- Annette Stavseth Furnes
- Birgitte Ivarhus Sollesnes
- Camilla Helene Hallås Farestveit
- Czarecah Tuppil Oropilla
- Dagmar Andrea Cejka
- Elena Severina
- Elin Eriksen Ødegaard
- Francesca Vaghi
- Geert Thyssen
- Hege Wergedahl
- Ida Lervik Midtbø
- Inger-Lisa Møen
- Jannice Eikefet Berland
- Johanna Birkeland
- Kamal Prasad Acharya
- Karen Vibeke Klepsvik
- Kjerstin Sjursen
- Kristine Hjelle
- Liv Torunn Grindheim
- Magni Elen Hope Lossius
- Margareth Eilifsen
- Maria Grindheim
- Marianne Størkson
- Marie Brandvoll Haukenes
- Marion Oen
- Maritha Berger Nylund
- Modgun Ohm
- Nina Carson
- Randi Moe
- Ruth Ingrid Skoglund
- Tiri Beate Bergesen Schei
- Torunn Herfindal
- Tracey Joyce
- Trude Kyrkjebø
- Wenche Aasen
- Åsta Birkeland
Forskningsområdet omtales som: «Barnehagen som (ut)danningsarena - studier av danning og didaktiske praksiser i barnehage og lærerutdanning».
Hovedområder for forskningsinnhold og endringsarbeid
- Barn som deltakere og utforskere i barnehagen
- Historiske og ideologiske vilkår for pedagogisk praksis i barnehage
- Utdanningspraksis, endring og kompetanseutvikling
- Barnehageprofesjonen, etikk, ledelse og veiledning
Forskergruppen ‘Barnehagen som (ut)danningsarena – barns, studenters og læreres aktivitet’ studerer danning som kulturell tradisjon, erfaring og endring. Aktivitet, utforsking, identitetsutforming, agentskap og meningsskaping, er ulike innganger til å forstå mer om hvordan mennesker formes og gjennom deltakelse endrer sin praksis.
Forskergruppen arbeider med å beskrive, analysere og endre praksiser. En sentral motivasjon for forskningen er å bidra til at barns vilkår for meningsskaping, utforskende aktivitet og utvikling av livsdyktighet i sitt hverdagsliv blir satt på dagsorden og styrkes.
Prosjekter
- MITED Making the invisable in teacher education visable
- Exploring outdoor play and activities for social and cultural sustainability in and across cultures
- Teamledelse i barnehagen og barnehagelærerprofesjonalitet
- Historiske perspektiver - barnehagepionerne
- Barnehagelærerrollen - pedagogisk ledelse og veiledning
- What matters? A study on the transition from kindergarten to school
- Mobbing som begrep og fenomen i barnehagekontekst
- Bærekraftig utvikling i barnehager praksis
