Arbeids- og kompetanseområde
Mine fagfelt er først og fremst lese- og skrivekunnskap, dernest barne- og ungdomslitteratur, resepsjonsstudier og den litterære samtalen. Jeg underviser i lese- og skrivekunnskap og i litteratur. Jeg har også veiledet lærere i skriving og lesing gjennom ungdomstrinnssatsingen (2013-2017).Jeg er hovedforfatter av norskverket Ordriket (Fagbokforlaget, norskverk for 1.-7. trinn). Pågående forskning er "matematikk og lyrikk", "Å skrive i KRLE-faget", "elevers dybdeforståelse og ordforråd" og "vandring mellom virkelighet og fiksjon".
Aktuelle emner:
abc-bøker, barne- og ungdomslitteratur, bildebøker, danning, lesekompetanse, lesing, litteraturundervisning, norskdidaktikk, læremidler i norsk, begynneropplæring, skriving, vurdering for læring, lese- og skriveundervisning.
Underviser i
- Barne- og ungdomslitteratur
- Lese- og skrivekunnskap
- Masterveiledning
Forskar på
- Pågående forskning er matematikk og lyrikk, elevers dybdeforståelse og ordforråd, å skrive i KRLE, litteratursamtalen
Forskargrupper
Utvalde publikasjonar
-
Litteratur i begynneropplæringen
-
Skrivestrategiar i skriveopplæringa
-
Språk teller. Om hvordan elever løser, tenker rundt og skriver om et regnestykke
-
Litteratursamtalens danningspotensial
-
Den andre lese- og skriveopplæringa: lesing