Professor

Lykke Harmony Alara Guanio-Uluru

Arbeids- og kompetanseområde

Jeg forsker på og underviser i barne- og ungdomslitteratur, digital estetikk, økokritikk og bærekraft, samt på litteraturdidaktikk og leseforståelse.   

Jeg er særlig interessert i litteraturens samfunnsrolle, og min forskning dreier seg i hovedsak om å undersøke forholdet mellom litteratur, etikk og estetikk i populærkulturelle tekster som leses og brukes av mange, med vekt på fantasy, transmediale tekster og dataspill.

Siste bok: Plants in Children’s and Young Adult Literature - 1st Edition - Mela (routledge.com).

Vil du arbeide med bærekraft i litteraturundervisningen? Da kan du for eksempel bruke økokritiske litteratursirkler: https://www.sciendo.com/article/10.2478/dcse-2019-0002.

Eller du kan arbeide med å analysere hvordan planter er fremstilt i tekster for barn og unge, ved hjelp av denne analytiske figuren: https://rdcu.be/cCbgQ

Roller og verv:

Leder (fra august 2021) for forskergruppen NaChiLitCul, en tverrfaglig, internasjonal forskergruppe som undersøker representasjoner av natur i barne- og ungdomslitteratur og -kultur. Se vår nettside: Natur i barnelitteratur og -kultur (NaChiLitCul) - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no)

Se også forskergruppens antologier: Ecocritical Perspectives on Children’s Texts and Cultures: Nordic Dialogues (2018), Palgrave Macmillan.

  • Økokritiske dialoger: Innganger til arbeid med bærekraft i lærerutdanningen (2023, Universitetsforlaget), redigert av Nina Goga, Lykke Guanio-Uluru, Kristine Kleveland  og Hege Emma Rimmereide.

Forskningsprosjekter med eksterne partnere:

2024-2026: "Barnelitteratur og kulturpolitikk". Norsk barnebokinstitutt. Delprosjet om samisk barne- og ungdomslitteratur. 

2020-2022: “Barnelitterære dannelsesprosesser”, Norsk barnebokinstitutt, se: https://barnebokinstituttet.no/forskning/forskningsprosjekter/barnelitteraere-dannelsesprosesser/

2019-2021: “Plants in Children's and YA Literature”. Med Melanie Duckworth, Høgskolen i Østfold. Har resultert i en internasjonal antologi, se “siste bok” over.  

2019-2021: Dataspill som estetisk praksis, finansiert gjennom Kulturrådets satsning Digital kultur, estetiske praksiser. Se: https://www.kulturradet.no/fou/vis-artikkel/-/ni-nye-forskningsprosjekter-om-kunst-og-kultur-i-en-digital-tid.

2016-2018: “Litteratur, litteraturformidling og kunstopplevelse”, Norsk barnebokinstitutt.



Underviser i
  • Barne- og ungdomslitteratur, økokritikk, dataspill og digital estetikk, litteratursirkler

Underviser på PhD-programmet Studium av danning og didaktiske praksiser, HVL, emne 901: Bildung and didactical practices, emne 904: Kunstfagdidaktikk og emne 912: Økokritikk og didaktiske praksiser, og veileder PhD-kandidater tilknyttet forskningsgruppen NaChiLitCul. Emneansvarlig for Phd912: Økokritikk og didaktiske praksiser.

Underviser og veileder masterstudenter på masterprogrammet i barne-og ungdomslitteratur og på GLU-masteremnene MGUNO501, MGBNO503, MGB/UNO550. 


Forskar på
  • Plantestudier, klimafiksjon, økokritikk, dataspill, posthumanisme, narrativ teori, filosofi og litteratur, populærkulturelle "mega-tekster", fantasy, film, spillteori, litteraturformidling, litteratursirkler.

Underviser i
  • MGBNO550, Norsk 3, emne 4 - Masteroppgåve, 24/25
  • MGUNO501, Norsk 3, emne 1 - Litteratur og litteraturdidaktikk, 24/25
  • MGUNO550, Norsk 3, emne 4 - Masteroppgåve, 24/25
  • MKUF501A, Litteratur som kunstfag, 24/25
  • MKUF502A, Litteraturskaping, analyse og formidling, 24/25
  • MKUF505, Prosjektskisse og forskingskontekst, 24/25
  • MKUF550, Masteroppgåve, 24/25
  • NORU804N, Norsk 2, emne 2 - Språkmangfald og tekstmangfald, 24/25
  • PHD901, Danning og didaktiske praksisar, 24/25
  • PHD950, Avhandling, 24/25
  • UTE801, Didaktiske praksisar ute for skaparglede, engasjement og utforskertrang , 24/25
  • UTE802, Profesjonsfellesskapet for praktisk og estetisk virksomhet i skolen , 24/25

Publikasjonar

Vis alle
Laster...