Professor

Solvejg Jobst

Arbeids- og kompetanseområde

Jeg er professor i pedagogikk og faglig leder av ph.d.-programmet "Studier av danning og didaktiske praksiser".

Jeg forsker og underviser på

  • komparativ pedagogisk forskning
  • danningsteori
  • utdanning og sosial ulikhet
  • migrasjon og utdanning
  • interkulturell pedagogikk
  • lærerforskning
  • internasjonalisering
  • vitenskapsteori,     
  • Kritische Erziehungswisseschaft
  • praxeologisk (pedagogisk) forskning
  • pedagogisk sosiologi.

HORIZON2020: Pioneering Policies and Practices Tackling Educational Inequalities in Europe​​​​ --- Website: www.pioneered-project.eu 

 

 

Underviser i

  • ph.d.-program "studier av danning og didaktiske praksiser" og Pedagogikk i grunnskolelærerutdanningen (eks.: danningsteori, praksisteori, vitenskapsteori, forskningsmetodikk, interkulturell pedagogikk, pedagogisk sociologi,lærerprofesjon)

Forskar på

  • danning og sosiale ulikhet, danningsteori, interkulturell og internasjonal danning, profesjonsforskning, danning i et globalt perspektiv, utdanningspolitikk, komparativ danningsforskning

Forskargrupper

  • HORIZON2020: Pioneering Policies and Practices Tackling Educational Inequalities in Europe​​​​​​​                                                       Website: www.pioneered-project.eu                                                           
  • ​​​​​​​Forskningscluster: Kritisk og praksisorientert danningsforskning

Publikasjonar

  • The Principle of Hope: Bloch’s contribution to the praxiological understanding of education

    Jobst, Solvejg (2021)
  • Konturen erziehungsissenschaftlicher Migrationsforschung - Eine Einführung

    Jobst, Solvejg, Baros, Wassilios, Gugg, Ricarda, Theurer, Thomas (2020)
  • Cultural hegemony and intercultural educational research – some reflections

    Jobst, Solvejg, Skrobanek, Jan (2020)
  • Bildungsherausforderungen in der globalen Migrationsgesellschaft: Kritische Beiträge zur erziehungswissenschaftlichen Migrationsforschung

    Jobst, Solvejg, Wassilios, Baros, Gugg, Ricarda, Theurer, Thomas (2020)
  • MIMY internal working paper on the concept of “liquid integration” regarding vulnerable migrant youth adjustment

    Skrobanek, Jan, Jobst, Solvejg, Grabovska, Izabela, Ryan, Louise (2020)
  • Vis alle