Arbeids- og kompetanseområde
Undervisning i barnehagelærerutdanningen, i hovedsak i andre og tredje studieår - i kunnskapsområdene Lek og læring for alle (fordypning), Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU) og Samfunn, religin, livssyn og etikk (SRLE). I tillegg kommer Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehage (Rekomp).
Pedagogikk: Perspektiver på lek; pedagogikk og politikk; ledelse, kvalitetsutvikling og utviklingsarbeid i barnehagen; veiledning og kommunikasjon; foreldresamtaler; fagpolitisk debatt og tekstskriving; observasjonsmetoder; læreplanarbeid; barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag.
Utdanningsreform: reform som politisk styring av utdanningsfeltet og den profesjonelle lærerutdannerens rolle.
COMPETE
COMPETE er en tverrfaglig forskergruppe som utforsker spenningsfeltet hvor politikk og reformer møter lærerprofesjonen i praksis.
Publikasjonar
-
Lærerutdanneren som forsvant? En retorisk analyse av styringsdokumenter for barnehagelærerutdanningen
-
Kan vi få fleire mannlege barnehagelærarstudentar til å slutte å slutte?
-
Det profesjonelle livet i unntakstilstanden
-
"Du er en bæsj, og hunden min skal bite deg!"
-
Frå stamme til satellitt – kva metaforar kan fortelje om korleis ei lærarutdanningsreform vert forstått og iverksett