Hopp til innhald

LUB801 Ledelse av utviklingsarbeid i barnehagen

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Videreutdanningsmodulen er delvis nettbasert og vil bestå av tre todagers samlinger pr semester (til sammen 6 dager). En av samlingene vil være digital, og fem samlinger gjennomføres fysisk.Studiet er på masternivå.

Studiet er forskningsbasert og praksisnært og skal bidra til kompetanseheving for barnehagelærere rettet mot å kunne analysere behov for endring og lede utviklingsarbeid i barnehagen. Studiet skal bidra til en økt forståelse for kollektive systematiske utviklingsprosesser som del av barnehagens kvalitetsarbeid.

Studiet er bygd opp rundt følgende tema:

  • Barnehagen som organisasjon og rolle i samfunnet
  • Endringsbehov i barnehagen og systematisk utviklingsarbeid for å endre praksis
  • Perspektiver på barnehagen som organisasjon
  • Barnehagens profesjonsfaglige fellesskap og barnehagelærerens kompetanse
  • Kvalitetstenkning og metode for utviklingsarbeid

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten skal ha inngående og avansert kunnskap om:

  • barnehagen som samfunnsinstitusjon og rolle i utdanningssektoren
  • organisatoriske, strukturelle og kulturelle muligheter og begrensninger som ramme for systematisk endring og utvikling
  • organisasjonsanalyse som verktøy for å kunne forstå og utvikle organisasjoner
  • barnehagelærers komplekse rolle i ledelse av utviklings og endringsprosesser
  • oppdatert forskning på ledelse og organisasjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende organisasjonsteoretiske perspektiver og kan analysere, identifisere og vurdere barnehagens behov for endring i samhandling med mellom ledelse og personalet
  • kan kartlegge og håndtere strukturelle og kulturelle forhold som kan fremme og hemme utviklings- og endringsprosesser i barnehagen som lærende organisasjon
  • kan identifisere ulike faser i et utviklingsarbeid, og ta valg knyttet til rolle og rolleutøvelse basert på analyse av de ulike fasene
  • kan ta i bruk oppdatert forskning i kombinasjon med egne erfaringer som støtte til å videreutvikle eget lederskap og kvaliteten i barnehagen

Generell kompetanse

Studenten

  • skal ha økt kompetanse i å kunne fortolke handlingsrommet i yrkesutøvelsen i lys av spenninger i barnehagens samfunnsmandat og i tråd med oppdatert kunnskap, yrkesetiske normer og verdier
  • skal ha økt kompetanse i å reflektere kritisk over egen og barnehagens praksis og se dette i sammenheng med teoribasert kunnskap
  • skal ha økt forståelse for og aktivt arbeide med sammenhengen mellom utviklings- og endringsarbeid og barns leke- og læringsmiljø
  • skal ha økt bevissthet om egen rolle og organisatoriske rammers påvirkning på kultur, normer og verdier i møte med barn, ansatte og foreldre.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Samlingene vil gjennomføres med studentaktive læringsformer gjennom veksling mellom forelesninger, arbeid individuelt og i grupper, tilbakemelding fra medstudenter og lærere. Litteraturstudier og utprøving av ulike ledelseshandlinger mellom samlingene er en sentral del av studiet, og vil danne grunnlag for erfaringsdeling og refleksjon på samlingene. I studiet vil studentene inngå i et lærende felleskap. Erfaringer fra samlingene vil ha overføringsverdi for utvikling og refleksjon over egen lederpraksis. Læringsaktivitetene i studiet vil være tett sammenkoblet med læringsprosessene i egen barnehage.

Obligatorisk læringsaktivitet

Det er fire obligatoriske læringsaktiviteter i form av:

  • Læringsnotat (individuelt, skriftlig)
  • Analyse av egen organisasjon (individuelt, skriftlig)
  • Analyse av forskningsartikkel m/presentasjon (gruppe, muntlig)
  • Presentasjon av egen læringsprosess i studiet (individuelt, muntlig)

De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent til fastsatte frister for å få gå opp til eksamen.

Vurderingsform

Semesteroppgave.

Oppgaven vil bestå av en tekst der studentene skal formulere, greie ut om og drøfte en problemstilling knyttet til endrings- og utviklingsarbeidet på egen arbeidsplass. Teksten skal analysere prosesser knyttet til utviklingsarbeidet.

Studentene får veiledning på problemstilling og tekst fra medstudenter og lærere underveis i prosessen. Omfang: 5000 ord (+/- 10%)

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Dersom oppgaven ikke er bestått, er det mulig å levere forbedret versjon i påfølgende semester. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det skrives helt ny semesteroppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler