Kunnskapsrike Barnehager - Bergen (KBB)
Forskning i partnerskap for kunnskapsutvikling i barnehagesektor
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjekttype
Anvend forsking
Grunnforsking
Prosjektperiode
November 2019 - Desember 2025
Prosjektsamandrag
Prosjektet er et partnerskapsprosjekt mellom BARNkunne – Senter for barnehageforskning, HVL og Bergen kommune, etat for barnehage. Prosjektet har som mål at samarbeid mellom forskere og barnehager både skal støtte opp om barnehagenes arbeid med barnehagekvalitet og utvikle ny og aktuell kunnskap for og med barnehagesektor. Utprøving av workshopsmetodologi, kalt Exploration and Pedagogical Innovation Laboratories (EX-PED-LAB), står sentralt. Første fase i prosjektet går til å prøve dette ut med 4 barnehager, der workshopene videofilmes, for å høste erfaringer, gjøre tilpasninger for videre bruk i partnerskapsprosjektet og skal videre dokumenteres som forskningsdesign. EX-PED-LAB fungerer som et rom for utforskning og utvikling av pedagogiske praksiser, gjennom serier av workshops med barnehagens personale, og som inkluderer egenarbeid av deltakerne og en forpliktelse til at dokumentasjonen (observasjoner, praksisfortellinger, foto, video, case) også er datamateriell for forskning.
Overordnet mål
Bidra til ny kunnskap og nye praksiser i barnehagen gjennom forskende partnerskap.
Delmål
- Prøve ut EX-PED-LAB i barnehagelæreres arbeid med utvikling av leke- og læringsmiljøet.
- Prøve ut EX-PED-LAB i barnehagelæreres arbeid med utvikling av samarbeidet med barns familier.
- Undersøke nytten av EX-PED-LAB for kvalitetsutvikling og organisasjonslæring.
- Fange opp aktuelle konflikt og interesseområder for videre undersøking i barnehagene og i BARNkunne og følge opp dette i mindre og større nye prosjekter, et av disse vil være knyttet til bidraget om å styrke etisk bevissthet i slike prosjekter.
Metode
Vi skal prøve ut EX-PED-LAB som metodologi i et deltakerorientert forskningsdesign med mål om kunnskapsutvikling og utvikling av kvaliteten i barnehager. EX-PED-LAB er en forskningsmetodologi som inneholder elementer fra aksjonsforskning, men det er signifikante forskjeller mellom aksjonsforskning og de transformative praksiser som blir fremkalt gjennom EX-PEDLAB. Mens aksjonsforskning er praksisdrevet og ofte uten teoretisk forankring, er EX-PED-LAB vitenskapelig forankret i kulturhistoriske perspektiver som vektlegger lokal og situasjonell erfaring og der samarbeid mellom forskere og barnehagelærere står sentralt. Metodologien henter dessuten inspirasjon fra økologisk filosofi, systemisk tenkning, samt teoretiske perspektiver som aktualiserer personlig erfaring. Metodiske tilnærminger som anvendes i prosjektet er observasjoner, praksisfortellinger, foto, video, case.