Traumesensitiv tilnærming i skolen. Et studentaktivt prosjekt

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjekttype

Faglig utviklingsarbeid

Internt prosjekt

Prosjektperiode

Januar 2021 - Juli 2023

Prosjektsamandrag

Bakgrunn og formål

Drøyt halvparten av barn og unge erfarer potensielt traumatiske hendelser i løpet av oppveksten (Cronholm et al., 2015; Felitti et al., 1998; McLaughlin et al., 2013). Traumatiske hendelser øker risiko for en rekke negative livsutfall, slik som psykiske lidelser, rusmisbruk og dårlig helse (Felitti et al., 1998). Rundt 16% av barn og unge som opplever traumatiske hendelser utvikler post-traumatisk stressforstyrrelse (PTSD), som kjennetegnes ved opplevelsen av flashbacks, økt kroppslig aktivering og stress og unngåelse av situasjoner som minner om traumet (Alisic et al., 2014).

Traumatiske erfaringer kan ha alvorlige konsekvenser for barn og unge. Barn som har opplevd traume har høyere risiko for å utvikle nevrokognitive vansker innenfor områder som eksekutive funksjoner, språk og intelligens, sammenlignet med barn som ikke har opplevd traume (Kavanaugh et al., 2017). Videre gjør barn som har opplevd traume det dårligere på skolen og utviser oftere disiplin- og ordensproblemer (Perfect et al., 2016).

 

Formålet med dette forskningsprosjektet er tredelt, der hvert formål er knyttet opp imot en egen delstudie:

            Formål 1: Å lage en oversikt over eksisterende forskning på traumesensitive tilnærminger i skolen, identifisere forskningshuller og lage en oversikt over definisjoner av og innholdet i de traumesensitive tilnærmingene beskrevet i forskningslitteraturen. (delstudie 1: scoping review) Studentinvolvering av bachelorstudenter

            Formål 2: Å få kunnskap om hvilke erfaringer miljøterapeuter i skolen har gjort seg med traumesensitive tilnærminger, samt hva de tenker at tilnærmingen inneholder og hvilke definisjoner de legger til grunn. (delstudie 2: kvalitativ studie) Studentinvolvering av bachelorstudenter.

            Formål 3: Å lage et rammeverk for traumesensitive tilnærminger i skolen, og hvilke kjernekomponenter disse tilnærmingene bør inkludere på henholdsvis et universelt, selektert og indikert nivå, samt hvilke rolle miljøterapeuter kan ha i implementering og gjennomføring. (delstudie 3: teoretisk artikkel)