Uønskete hendelser - læring fra praksisfelt til utdanning

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjekttype

Doktorgradsprosjekt

Prosjektperiode

Februar 2021 - Desember 2025

Prosjektsamandrag

Pasientsikkerhet står sentralt i dagens helsevesen. Uønskete hendelser og nesten-uhell er likevel et stort problem og en utfordring for både pasienten som rammes, helsepersonell som er involvert, og resten av organisasjonen. Operasjons- og intensivavdelinger er arenaer med høy forekomst av risiko. For å kunne forebygge og håndtere uønskete hendelser i sykehuset generelt og i disse avdelingene spesielt er det viktig å fokusere på læring, også for masterstudenter i anestesi-, intensiv- og operasjonssykepleie (AIO). Målet med dette prosjekt er undersøke hva vi kan lære av AIO-studenters erfaringer med uønskede hendelser og nesten-uhell når de er i klinisk praksis, hva vi også kan lære av erfarne yrkesutøvere på ulike felt, og hvordan nye læringsmetoder i form av virtual reality (VR) kan bidra med ny kunnskap og læring. Prosjektet består av tre delprosjekt og har et mixed method design, der data samles gjennom fokusgruppeintervjuer, observasjoner og bruk av Ecological Momentary Assessment (EMA) – en datasamlingsmetode som kan samle både kvalitative og kvantitative data gjennom en mobil applikasjon. Ervervet kunnskap vil brukes til å utvikle en intervensjon i form av VR-simulering der studenter i en virtuell verden skal håndtere feil og hendelser som er lagt inn. Resultater vil publiseres i vitenskapelige tidsskrift og brukes til å videreutvikle læring på fagfeltet med VR-simulering som læringsressurs, for å forebygge og unngå uønskete hendelser og nesten-uhell i helsevesenet.