Syngende vernepleierstudenter

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjekttype

Internt prosjekt

Prosjektperiode

Oktober 2023 - Juni 2025

Prosjektsamandrag

Musikkterapien har lenge vært oppmerksom på hvilken ressurs musikk kan være i demensomsorgen, både hos hjemmeboende demente og på institusjon . Bruk av musikk kan redusere utfordringer som agitasjon, depresjon og angst, og øke emosjonelt velvære og livskvalitet hos de demente. Mange musikkterapeuter er knyttet til sykehjem, og det er ikke uvanlig at de samarbeider med helsearbeiderne som har den daglige omsorgen og pleien av brukerne.

 

Musikkterapeuten har spesialistkompetanse på musikk og helse, og helsearbeideren har spesialistkompetanse på mennesket og helsen og livet til beboeren/brukeren. For at helsearbeideren selv skal kunne bruke musikk som ressurs, kan det imidlertid bety at egne sangferdigheter må tas i bruk. Her kan musikkpedagogen med sin spesialistkompetanse bidra med bevisstgjøring og kompetanseheving hos helsearbeideren.

I Bergen har alle andreårsstudenter på vernepleierstudiet praksis på sykehjem. I den forbindelse vil de bli kjent med den aktuelle pasientgruppen, og kunne få anledning til å gjøre seg erfaringer med sang som redskap i pleie og omsorg.

Forskergruppen Sang i danning (SiD) ved FLKI, HVL ønsker å gi vernepleierstudenter på andre studieår oppfrisking av egne sangferdigheter og et begrenset kjernerepertoar før sykehjempraksis på andre studieår, gjennom frivillig deltakelse i allsangøkter ledet av SiD. De vil også få tilgang til den digitale ressursportalen "Syng sammen!" som er utarbeidet av Krafttak for sang. Tiltaket skal følges av spørreskjema til deltakende studenter og deres praksisplasser.

Problemstillinger

  1. På hvilke måter virker vernepleierstudenters deltakelse i allsang inn på deres praksis på sykehjem?
  2. På hvilke måter virker tiltaket inn på samspillet mellom vernepleierstudentene og praksisplassene?
  3. På hvilke måter kan tiltaket styrke samarbeidet mellom profesjoner som arbeider med eldre og demente?