Kvalitetssikring av sykepleierutdanningen i en tid preget av nedskjæringer og omorganisering - Erfaringer fra sykepleiere og deres tidligere lærere.
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjekttype
Internt prosjekt
Pedagogisk utviklingsarbeid
Prosjektperiode
Februar 2025 - Desember 2027
Prosjektsamandrag
Kvalitetssikring av sykepleierutdanningen i en tid preget av nedskjæringer og omorganisering - Erfaringer fra sykepleiere og deres tidligere lærere.
Bakgrunn: De siste årene har sykepleierutdanningene i Norge opplevd betydelige kutt i både antall ansatte og studietilbud. Omorganisering av utdanningen er uunngåelig for å tilpasse aktivitetene til fremtidige budsjettrammer. En bevissthet og aktiv deltagelse i debatten rundt organiseringen av sykepleierutdanningen blir dermed viktig. Hvilke aspekter ved sykepleieutdanningen er det viktig å holde på, og hvordan kan vi omstille oss for å heve kvaliteten på utdanningen? Sentrale spørsmål er: Kjente sykepleierne seg forberedt til yrket de gikk inn i? Hvilke aspekter ved utdanningen anser de som positive for oppgavene de sitter med i dag? Hvilke aspekter ved utdanningen vurderer de som mindre viktige? Hvordan vurderer de organisering og innhold på desentralisert utdanning?
Mål: Formålet med prosjektet er å identifisere hvilke aspekter ved sykepleieutdanningen det er viktig å holde på, og hvordan kan vi prioritere og omstille oss for å opprettholde og heve kvaliteten på utdanningen. Med bakgrunn i empiri fra utdannede sykepleieres og deres lærere som omhandler deres tilbakeblikk på desentralisert utdanning ønsker vi å gi et bidrag til en pedagogisk og utdanningspolitisk debatt om sykepleierutdanningen.
Metode: En «explanatory mixed methods designi».
Kvantitativ del: Spørreskjema til sykepleiere uteksaminert fra 2015-2025 (ca. 350) og lærere som har vært involvert i sykepleie – desentralisert utdanning de siste ti år (10).
Kvalitativ del: fokusgruppeintervjuer med studenter og lærere.
Hensikten med fokusgruppene vil bli å utdype og utvide vår informasjon om studentenes og lærernes syn på kunnskap og utdanning.