Studentdrevet undervisning i vernepleierutdanning
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjekttype
Anvendt forskning
Prosjektperiode
Mai 2024 - Desember 2025
Prosjektsamandrag
Vi skal gjennomføre et forskningsprosjekt på studentdrevet undervisning, også kalt collective peer teaching (Baltzersen, 2024). Dette er en undervisningsform som kjennetegnes av at studentgrupper utvikler undervisning og undervise sitt eget kull i lærers sted. Det inngår i den pedagogiske tradisjonen "learning by teaching", og har dype røtter i europeisk pedagogikk, men brukes relativt lite (Baltzersen, 2024).
Det er dermed en studentaktiv læringsaktivitet, og formålet med studien er å få økt innsikt i hvordan denne type læringsaktivitet kan bidra til læring i helse-og sosialfaglige profesjonsutdanningar og hvordan studentene opplever å delta i det. Det er begrenset forskning på dette feltet, og det som er gjort er i stor grad knyttet til lærarutdanning (Baltzersen, 2024).
Baltzersen, R. K. (2024). Effective use of collective peer teaching in teacher education. Maximizing student learning. Routledge Focus.
Metode
Vi skal samle inn kvantitative og kvalitative data fra studentene som deltar i emnet VPL300 Vernepleiefaglig arbeid mellom individ og system ved HVL, først fra deltidskullet våren 2024, så fra heltidskullet i VPL300 høsten 2024. Dataene skal analyseres ved hjelp av tilnærmingen Reflexive Thematic Analysis (Braun & Clarke, 2006). Studien skal avrapportes i et pedagogisk rettet tidsskrift.