Studentdrevet undervisning i vernepleierutdanning

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjekttype

Anvendt forskning

Prosjektperiode

Mai 2024 - Desember 2025

Prosjektsamandrag

Vi skal gjennomføre et forskningsprosjekt på studentdrevet undervisning, også kalt collective peer teaching (Baltzersen, 2024). Dette er en undervisningsform som kjennetegnes av at studentgrupper utvikler undervisning og undervise sitt eget kull i lærers sted. Det inngår i den pedagogiske tradisjonen "learning by teaching", og har dype røtter i europeisk pedagogikk, men brukes relativt lite (Baltzersen, 2024). 

Det er dermed en studentaktiv læringsaktivitet, og formålet med studien er å få økt innsikt i hvordan denne type læringsaktivitet kan bidra til læring i helse-og sosialfaglige profesjonsutdanningar og hvordan studentene opplever å delta i det. Det er begrenset forskning på dette feltet, og det som er gjort er i stor grad knyttet til lærarutdanning (Baltzersen, 2024). 

Baltzersen, R. K. (2024). Effective use of collective peer teaching in teacher education. Maximizing student learning. Routledge Focus.