IDEOSKOSA - Ideologier i skolesangbøkene
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjektperiode
August 2008 - August 2012
Prosjektsamandrag
Prosjektet består av en rekke delprosjekter som belyser den norske skolesangbokens 200-årige historie fra ulike perspektiver. Tema som berøres er:
- Sangbøker som forskningsfelt
- Retorikk i sangbøkenes forord
- 1800-tallets skolesangbøker
- Salmenes plass i skolesangbøkene
- Patriotisme og allsang
- Mads Bergs skolesangbok (1914-1999)
- Populærmusikken i skolesangbøkene (1960-1985)
- Kjønnsroller i sangtekstene
- Blokkfløytens plass i utvalgte skolesangbøker (1959-1971)
- Samvirke mellom musikk og tekst
- Fra skolefaget sang til skolefaget musikk
- Skolesangbokens betydning for en musikers utvikling
Metode
Tekstanalyse