IDEOSKOSA - Ideologier i skolesangbøkene

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjektperiode

August 2008 - August 2012

Prosjektsamandrag

Prosjektet består av en rekke delprosjekter som belyser den norske skolesangbokens 200-årige historie fra ulike perspektiver. Tema som berøres er:

  • Sangbøker som forskningsfelt
  • Retorikk i sangbøkenes forord
  • 1800-tallets skolesangbøker
  • Salmenes plass i skolesangbøkene
  • Patriotisme og allsang
  • Mads Bergs skolesangbok (1914-1999)
  • Populærmusikken i skolesangbøkene (1960-1985)
  • Kjønnsroller i sangtekstene
  • Blokkfløytens plass i utvalgte skolesangbøker (1959-1971)
  • Samvirke mellom musikk og tekst
  • Fra skolefaget sang til skolefaget musikk
  • Skolesangbokens betydning for en musikers utvikling

Metode

Tekstanalyse