Teater som danning. Kunstfagdidaktiske analyser

Prosjekteigar

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Institutt for kunst- og medievitenskap

Prosjekttype

Anvendt forskning

Faglig utviklingsarbeid

Program for kunstnerisk utviklingsarbeid

Prosjektperiode

Januar 2010 - Desember 2013

Prosjektsamandrag

Prosjektet er del av Høgskolen i Bergen og Senter for Kunstfag, Kultur og Kommunikasjon (SEKKK) sitt forskningsprogram om ’Kunstfagdidaktikk’. Prosjektet skal bidra langsiktig til å styrke avdelingens forskningsproduksjon og forskningskvalitet, med vekt på kunstfagdidaktisk forskning. Prosjektet undersøker det danningspotensial som kan bo i teater som multimedial kunstform og skal framstille viten om teater som estetisk, sosial og språklig formkonstruksjon med vekt på danningspotensial og –resultat. Prosjektet bidrar til en produksjonsestetikk gjennom konkrete didaktiske analyser (delstudier av avdelingens undervisningspraksis) av prosess og produkt. Prosjektet undersøker særlig det skapende samspillet av samarbeidende kunstmedier og sentrale bidrag til den produserte form/sceniske ’tekst’ og identifiserbare danningsaspekt hos aktør og betrakter. Prosjektet har arbeidet ut fra en forståelse av 'estetisk danning' og bygger i stor grad på kunst som erfaring (John Dewey).

Metode

Litterære studier av danningsteori, teatertradisjoner og estetikk, samt empiriske analyser av kunstfagdidaktiske praksiser i drama/teater. Analysene er basert på kvalitative metoder (kasustudium, etnografi, o.a.) og på kunstbaserte forskningsdesign (den reflekterende praktiker, praksis-ledet forskning).