Førskolebarns selviscenesettelser i barnehagen.
En studie av identitetsprosesser.
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjektperiode
August 2009 - April 2014
Prosjektsamandrag
Dette forskningsprosjektet er et delprosjekt i det strategiske høgskoleprosjektet "Barnehagen som danningsarena" ved Høgskolen i Bergen http://www.hib.no/senter/suf/forskningsprogram/BDA/Barnehagensomdanningsarena.aspHensikten med forskningen er å utvikle ny innsikt om hvordan ”undervisningspraksis” i barnehagen utfolder seg, hvordan den ordnes, hvordan den gir små barn en arena til å skape mening i. Studien går særlig inn på å studere barns musikalske utfoldelse i hverdagen, både i uorganiserte og organiserte former. Et mål er å få innsikt i hvordan små barn er kompetente og hvordan de fremstår både som deltakere og initiativtakere. Teorigrunnlaget er diskursanalyse, etter inspirasjon fra Michel Foucault. Særlig interessant er det å studere hva diskursive praksiser forårsaker.