Læring gjennom veiledning

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet, Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett

Prosjektperiode

Januar 2003 - Desember 2004

Prosjektsamandrag

Lære- og debattbok i veiledning. Boken handler om læringsrommet i veiledning. Gjennom fortellinger hentet fra ulike veiledningssituasjoner, gruppevise og individuelle vises hvordan kontekst og situasjon må bestemme måten veiledningen foregår på. veileder må kunne "lese" situasjonen, og "tone seg inn på" veisøkernes læringsbehov der og da. i noen situasjoner kan veielder tydeliggjøre sin stemme. gruppeveiledning øker muligheter for synligheten av flerstemmighet i veiledningsrommet. ulike måter å veilede på gir ulike utfordringer i veilederrollen. det sosiokulturelle perspektivet på veiledning framheves. boken tar opp maktforhold og etikk i veiledning.