Matematikkglede
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjektperiode
Januar 2015 - Februar 2018
Prosjektsamandrag
Prosjektet tar for seg elevers utprøving av matematikkens egenart gjennom arbeid med utforskning, hypotesedanning, matematisk argumentasjon og begynnende bevisføring. Det gjøres med elever i grunnskolen, fortrinnsvis på mellomtrinnet. Matematikkglede forstås som gleden over å oppdage logiske sammenhenger. De fleste oppgavene er inspirert av en metode kalt imaginære dialoger, som er en form for matematisk skriving, der problemstillinger blir presentert til elevene i form av skriftlige dialoger som elevene skal videreføre. Samtidig vil vi teste ut ulike metoder å arbeide med bevis på. Datainnsamlingen består av observasjon i klasserommet, videofilming av elevarbeid i grupper og de matematiske tekstene som elevene produserer. Vi ønsker å undersøke hva som motiverer elevene til å gå inn i en argumentasjonsprosess. Vi analyserer videre hvilke resonneringsformer elevene velger, om de klarer å utnytte faktakunnskaper i bevisføring og bygge opp deduktiv argumentasjon med flere steg. Forskningsprosjektet har elementer fra klasseromsforskning og aksjonsforskning.