Matematikklæring i barnehagens praksis
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjektperiode
Januar 2014 - Juli 2018
Prosjektsamandrag
Matematikklæring i barnehagens praksis
Målet med prosjektet er kunnskapsutvikling og kompetanseoppbygging om matematikkfaget i barnehagens praksis. I samarbeid med praksisfeltet utarbeides problemstillinger knyttet til utvikling av matematikklæring. Vi vil studere barnehagelærernes muligheter til å tilrettelegge og stimulere barn til matematisk tenkning og utforskning. Vi vil se på barnehagelærerens utfordringer i forhold til å lede personalgruppen i arbeidet med matematiske læringsprosesser i barnehagen. Prosjektet settes i sammenheng med nasjonale og internasjonale studier.
Prosjektet er utarbeidet i lys av sosiokulturelle teorier for læring og undervisning av matematikk. Vi vil undersøke hvordan barnehagelærere bruker sin kunnskap om matematikk i arbeidet med barna. Undersøkelsene gjøres både kvantitativt, med spørreskjema, og kvalitativt ved intervju. Studien kan gi viktig innspill til utvikling av barnehagelærerutdanningen og til yrkesutøvelsen for nåværende og fremtidige barnehagelærere.