Korleis kan fagpersonar etterspørje kvardagskompetansen hjå eldre personar?

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjekttype

Faglig utviklingsarbeid

Prosjektperiode

Januar 2015 - Desember 2016

Prosjektsamandrag

Hverdagsrehabilitering er en arbeidsform som vektlegger personens helse og ressurser, fremfor ensidig fokus på sykdom og begrensninger. Denne arbeidsformen krever at fagpersoner anvender ulike kartleggingsmetoder, for å danne seg et helhetlig bilde av personen. Resultatet av denne kartleggingen kan si noe om personens hverdagskompetanse.

For å utvikle kunnskap om eldres hverdagskompetanse i dagliglivet, er det nødvendig å forstå hvordan hverdagsaktiviteter utføres, vedlikeholdes og tilpasses ettersom en blir eldre. Vi har presentert en mulig forståelse av begrepet hverdagskompetanse (Hjelle m.fl. 2014). Det er likevel begrenset med kunnskap knyttet til hvordan hverdagskompetansen til den enkelte eldre kan avdekkes. 

Mål med studien er å utvikle ny kunnskap om hvordan fagpersoner kan etterspørre hverdagskompetansen til eldre personer. Metoden som anvendes er integrative review. Det er en litteraturstudie som oppsummerer og sammenfatter representativ litteratur på aktuelt tema.

Metode

Integrative review