Utprøving av studentaktive læringsformer i GLU (2017)

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjektperiode

August 2017 - Januar 2018

Prosjektsamandrag

Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom faglærere i Pedagogikk- og elevkunnskap fra de tre studiestedene Bergen, Sogndal og Stord ved HVL. Bakgrunnen for prosjektet var utlyste midler fra ledelsen ved oppstart av ny GLU 2017, for å bidra til utvikling av den nye GLU i fellesskap, og styrke bånd gjennom erfaringsutveksling og -deling mellom faglærere på de tre lærestedene. Fokus for utviklingsarbeidet har vært rettet mot hvordan ulike læringsformer kan bidra til å utvikle refleksjonsevne og økt profesjonskunnskap hos lærerstudentene, og fremme læring gjennom aktiv deltakelse i læringsaktivitetene. Målet var ikke å prøve ut de samme formene, men å kunne få innspill og erfaringer på tvers av lærestedene.  Prosjektet har pågått gjennom høstsemesteret 2017, og avsluttes med denne rapporten januar 2018,  i tråd med søknadsteksten og fremdriftsplanen. Resultatene er systematisert, analysert og skriftliggjort hver for oss, drøftet i fellesskap og oppsummeres her med refleksjoner og implikasjoner.