Utvikling av vurdering og tilbakemelding AssCE-skjema forvidereutdanning i anestesi-, intensiv- og operasjonssykepleie
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet, Institutt for helse- og omsorgsvitskap
Prosjektperiode
August 2011 - Juni 2014
Prosjektsamandrag
Vi tok i bruk den norske versjonen av The Assessment of Clinical Education form (AssCE-skjemaet) for en systematisk vurdering av kliniske studier i videreutdanning i anestesi-, intensiv- og operasjonssykepleie og anvendte det i midt- og sluttvurderingssamtalene med studentene. Prosjektet har hatt ulike faser med oversettelsesprosedyre, testing, implementering og evaluering av AssCE-skjemaet. Alle stegene har krevd et nært samarbeid og kunnskapsdeling mellom ulike aktører.
Skriftlig dokumentasjon/presentasjon om prosjektet:
- Rapport fra prosjektet[1]: Innføring av AssCE-skjema i videreutdanningene i anestesi-, intensiv- og operasjonssykepleie – Utvikling av vurdering og tilbakemelding. Levert AHF, HSH (Vedlegg 6).
- Vitenskapelig artikkel om oversettelsesprosedyren av AssCE-skjemaet: The Norwegian version of The Assessment of Clinical Education tool[2] (AssCE) – A translation and cross-cultural equivalence study. Er referibedømt/fagfellevurdert og akseptert for publisering i Nordisk Sygeplejeforskning (22.03.2016). Artikkelen ble publisert i Nordisk Sygeplejeforskning 4-2016. https://www.idunn.no/file/pdf/66908178/nsf_2016_04_pdf.pdf (Vedlegg 7).
[1] Oversettelsesprosedyren, implementering og evaluering av bruken av AssCE-skjemaet.
[2] Ved førstekorrektur av den aksepterte artikkelen ble form erstattet med tool. Da tool i betydning verktøy er et mer dekkende ord for hva AssCE-skjemaet er ment å være – et verktøy brukt som et hjelpemiddel til å systematisere vurderingene av studentene.